Na to, v jaké profesi jste úspěšní, má vliv i vaše pohlaví. Vypovídá o tom průzkum společnosti DAP Services, který zjišťoval mezi 3530 zájemci o studium na vysoké škole jejich skutečné vlohy a předpoklady pro studium různých oborů.

Závěry analýzy podle jeho autorů částečně boří vžité stereotypy o některých profesích. Mužům podle očekávání lépe než ženám vycházejí obory, jako je strojírenství a technologie nebo policie a armáda, ale překvapivě také pedagogika.

Mužům nesedí hodnotící systém školství

„Mužů se zájmem o pedagogiku je dost, ale nesedí jim hodnotící systém státního školství, po ukončení studia se proto daleko raději realizují jako různorodí lektoři mimo resort školství,“ komentuje výsledky průzkumu psycholog Jiří Šimonek. To je podle něj i důvod, proč jsou státní školy většinou plné žen-učitelek.

Analýza vycházela z testu, který používá diagnostickou metodu barvově-slovních asociací a dokáže změřit nejen to, co si potenciální student myslí a upřednostňuje, ale i to, zda tyto postoje bude skutečně realizovat ve svém chování.

"Mít na něco buňky" nestačí

„To, že někdo chce být právníkem nebo ekonomem, ještě neznamená, že má na to, lidově řečeno, buňky. Test studijních předpokladů a vhodnosti výběru vysoké školy umožňuje zjistit, jaké profese nejlépe odpovídají profilu osobnosti studenta. Pokud z psychologického profilu vyplyne, že testovaný pohrdá autoritami, systémem a je poměrně neorganizovaný, dobrý voják nebo právník z něj nikdy nebude, i kdyby si to sebevíce přál,“ říká psycholog Šimonek.

Z průzkumu, který proběhl v rámci kampaně pražské Vysoké školy ekonomie a managementu, totiž vyplývá, že muži mají větší šanci uspět v jiných oborech vysokoškolského studia než ženy

Top 5 studijních oborů pro muže a ženy 

Muži

Ženy

1. Ekonomie a podnikání

1. Lékařství

2. Přírodověda

2. Filozofie

3. Filozofie

3. Pedagogika

4. Pedagogika

4. Přírodověda

5. Lékařství

5. Práva

„Pochopitelně to neznamená, že mezi ženami nejsou žádné vynikající ekonomky a mezi muži chybějí schopní právníci. Je však nepopiratelným faktem, že rozdíly mezi pohlavími se projevují i v této oblasti,“ upozorňuje Šimonek.

Ženy jsou spolehlivější studentky

Kromě vhodnosti či nevhodnosti studijních oborů průzkum ukázal i to, jak jsou na tom uchazeči o studium na vysoké škole se schopností učit se. Přičemž kapacita k učení není chápána pouze jako ryze paměťová.

Muži vykázali průměrně o 4 procenta vyšší kapacitu k učení než ženy. To však prý neznamená, že budou při studiu vysoké školy automaticky úspěšnější.

„Člověk s vysokou schopností učit se něco nového sice bude mít vynikající předpoklady pro studium na vysoké škole, ale daleko více hrozí, že bude svoji pozornost tříštit mezi desítky dalších zájmů. Což v praxi dost často vede k problémům při studiu,“ říká Jiří Šimonek.

42 procent mužů se totiž pohybuje v extrémních hodnotách vysoké, nebo naopak nízké kapacity k učení, což vypovídá o mírné nespolehlivosti studenta-muže. Oproti tomu většině žen – 65 procentům - v testu vyšla běžná kapacita učení, tedy žádný extrém, ale spolehlivost.