Vývoj maloobchodu
 
ZVĚTŠIT GRAF

Maloobchodní tržby v březnu bez sezonního očištění meziročně vzrostly o 3,9 procenta, informoval v pátek Český statistický úřad. Růst se dostavil po poklesu, který trval 17 měsíců.

Po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v březnu zvýšily meziměsíčně reálně o dvě procenta a meziročně byly vyšší o půl procenta. Po očištění pouze o pracovní dny vzrostly o 1,6 procenta.

 "Odvaha k většímu utrácení se domácnostem vrací jen postupně. Stále nejistá ekonomická situace je vede spíše k šetrnosti, a když už si chtějí přilepšit, nechají v obchodě větší útratu za něco z oddělení potravin než za novou televizi. Supermarkety a hypermarkety se naučily dobře pracovat se slevovými akcemi, na které zákazníci dobře reagují, zejména před svátky, jako byly Velikonoce. Na nižší ceny se daří získávat kupující i internetovým obchodům, které tak vykazují růsty i v sortimentech, kde kamenné prodejny zatím marně vyhlíží zákazníky. Výrazné slevy nalákaly zákazníky i k prodejcům automobilů, kteří se nejvýznamněji podepsali na březnovém růstu,“ komentoval čísla Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod PricewaterhouseCoopers Audit.

Čeká se pokles 

Analytici však nejsou příliš optimističtí. "Zatím v datech nevidím náznak dlouhodobějšího obratu k růstu," komentuje Pavel Sobíšek z UniCredit Bank.

"Vyšší přírůstek tržeb za potraviny svědčí o přípravě na Velikonoce, což by mělo naopak negativně ovlivnit dubnové tržby. Nadále předpokládám, že maloobchod meziročně vykáže pokles nejen v dubnu, ale po většinu zbylých měsíců letošního roku. Trvalejší obrat k růstu přinesou až vyšší výdělky domácností po akceleraci růstu ekonomiky v příštím roce," napsal Sobíšek.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily meziměsíčně reálně o 5,3 procenta a meziročně o pět procent. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 10,2 procenta. Z toho za prodej motorových vozidel byly vyšší o 12,3 procenta a za opravy naopak klesly o 0,6 procenta.

"K růstu prodeje motorových vozidel přispěl jednak vyšší počet pracovních dní (o jeden), jednak déle trvající pokles cen (v březnu o 7,5 procenta)," uvedl úřad.