České aerolinie a Letiště Praha zaznamenaly kvůli výpadku leteckého provozu následkem prachu z islandské sopky ztráty celkem 150 až 200 milionů Kč.

V Pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl ředitel prezident ČSA a generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. Řízení letového provozu utrpělo podle ředitele Jana Klase ztrátu 30 milionů Kč.

ČSA podle Dvořáka zatím neuvažují, že by kvůli těmto ztrátám požádaly stát o finanční pomoc. "Toto není částka, která by nás měla do budoucna zásadně ohrozit, nicméně nemůžu předjímat, jak se situace bude vyvíjet do budoucna. Čekáme, jak bude konečný účet vypadat," uvedl.

ČSA zatím řeší hlavně strategii aerolinií na další tři roky, dodal Dvořák. Letiště Praha má ztrátu 50 milionů Kč, ČSA několik desítek milionů Kč denně, přesná částky ztráty není zatím vyčíslena.

Na přetřes přišla i tázka uzavření letišť v Evropě, které nyní čelí velké vlně kritiky, že šlo o přehnanou reakci vlád. Podle Klase však byla reakce oprávněná. "Evropa neměla dost relvantních dat o popelu ve vzduhu," podpořil předchozí rozhodnutí.

Škody na turistice: 45 miliard

Světová organizace cestovního ruchu při OSN (UNWTO) v sobotu zveřejnila odhad ztrát, podle kterého evropský turistický průmysl přišel kvůli výbuchu islandské sopky o 2,3 miliardy dolarů (asi 45 miliard korun).

Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu (IATA) pak již v týdnu uvedlo, že ztráty v letecké dopravě dosáhly 1,7 miliardy dolarů.

Zatímco na kontinentě a na britských ostrovech už byly lety obnoveny, na Islandu je stále zavřeno jeho hlavní letiště u Keflavíku. Jeho mluvčí nedokázal odhadnout, kdy bude otevřeno. Uzavřeno bylo v pátek, když nad ně poprvé od erupce sopky 14. dubna vítr začal hnát sopečný popel.

Od výbuchu bylo v Evropě zrušeno přes 100.000 letů a na letištích v různých částech světa stále zůstávají tisíce lidí, kteří čekají, až budou moci do Evropy odletět.

Evropská unie chystá na 4. května schůzku ministrů dopravy členských zemí. Na pořadu bude mimo urychlení projektu Jednotné evropské nebe, který by měl víceméně vymazat státní hranice ve vzduchu. Už v úterý budou činitelé EU, experti na leteckou dopravu a představitelé leteckého průmyslu jednat v Německu.