Senát ve čtvrtek v prvním čtení podpořil návrh na pětiletý odklad zavedení elektronických dálničních vinět. Tyto viněty mají od příštího roku nahradit dosavadní papírové dálniční známky. Změnu navrhli senátoři ODS, ČSSD a KDU-ČSL. Zcela vyřadit viněty ze zákona se už letos pokusila sněmovna, ale neúspěšně. Návrhem se nyní budou zabývat senátní výbory.

Podle senátorů je navrhovaný systém neúměrně nákladný. Stát by prý odkladem ročně ušetřil minimálně 1,4 miliardy korun. Také poslanci argumentovali tím, že zavedení vinět by připravilo stát o peníze, údajně až o 12 miliard korun.

Senátor Jiří Čunek (KDU-ČSL) upozornil například na to, že centrální systém elektronických vinět nemá do současné doby bezpečnostní audit. Může tak být podle něj sledován pohyb aut. Řekl také, že podle odborníků je životnost známek pět až šest let a pak se musí obnovovat. "Celý ten systém od začátku do konce nese naprosto jasné korupční známky," prohlásil Čunek.

Podle Vladimíra Drymla (ČSSD) byla novela, která viněty zavedla, typicky lobbistický zákon. Zavedení vinět označil za další tunel na český stát. Také místopředseda sněmovního kontrolního výboru Libor Ježek (ODS) v rozpravě ve sněmovně již dříve řekl, že pokud by celý projekt prošel protikorupčním auditem, ukázalo by se vysoké riziko korupce na ministerstvu dopravy.

"Zavedení elektronických dálničních kupónů pro přechodné období mezi současným mikrovlnným a budoucím satelitním systémem je v době hospodářské recese finančně neúnosné, ztráta čistých výnosů dosáhne za užívanou dobu minimálně 8,15 miliardy korun," uvádějí předkladatelé. Chtějí, aby sněmovna zákon schválila ve zrychleném režimu vzhledem k tomu, že řidiči mají elektronické viněty místo dosavadních dálničních známek používat už od příštího roku.

Zavedení vinět schválila sněmovna loni v červnu, ačkoli její hospodářský výbor doporučil tento návrh z novely vyřadit. Senát je také navrhl vyřadit, ale poslanci ho přehlasovali. Návrh dotyčné novely sněmovně předložili v srpnu 2008 předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), jeho stranický kolega Pavel Suchánek a místopředseda sněmovny Jan Kasal (KDU-ČSL). Novela současně od letošního roku zavedla mýtné i pro auta nad 3,5 tuny.