Apple ve druhém finančním čtvrtletí meziročně zvýšil čistý zisk o 90 procent na 3,1 miliardy dolarů (58 miliard Kč). Firma dodala, že více než zdvojnásobila prodej mobilních telefonů iPhone na rekordních 8,75 milionu. Výsledky překonaly očekávání analytiků a akcie společnosti se vyšplhaly na nové historické maximum.

Výsledky ještě neobsahují iPad

Celkové tržby se ve čtvrtletí končícím v březnu zvýšily o 49 procent na 13,5 miliardy dolarů. Telefony iPhone se na celkových tržbách podílí zhruba 40 procenty. Analytik Gene Munster ze společnosti Piper Jaffray byl podle agentury AP prudkým růstem prodeje těchto telefonů ohromen. "Popírá to gravitační zákon," prohlásil. Dodal, že takovýto růst je u přístroje starého tři roky nevídaný.


Společnost Apple výrazně zvýšila rovněž prodej počítačů Macintosh, a to o 33 procent na 2,94 milionu kusů. Prodej hudebních přehrávačů iPod sice klesl o procento na 10,89 milionu kusů, ale podle agentury Reuters překonal očekávání analytiků. Čtvrtletní výsledky ještě nezahrnují nový tablet iPad, který začala firma prodávat teprve v dubnu.

 

Příjmy z reklamy vzrostly poprvé za více než rok

Dobré výsledky oznámila i internetová společnost Yahoo, který v prvním čtvrtletí letošního roku vyskočil čistý zisk téměř trojnásobně na 310,2 milionu dolarů (5,8 miliardy Kč) z loňských 117,6 milionu dolarů. Příjmy se zvýšily poprvé za více než rok. Výsledky jsou odrazem obnovení zájmu o internetovou reklamu, která je hlavním zdrojem příjmů firmy.

Výsledky za první čtvrtletí jsou nejlepším čtvrtletním výkonem firmy za 15 měsíců, kdy do čela firmy nastoupila Carol Bartzová. Příjmy se zvýšily o jedno procento na 1,6 miliardy dolarů a stouply poprvé od třetího čtvrtletí 2008.

Výsledky rovněž podpořil nedávný prodej emailových služeb a platba od firmy Microsoft na pokrytí nákladů na jejich společný podnik. Bez zahrnutí mimořádných položek spojených hlavně s plánovanou spoluprací s Microsoftem zisk činil 15 centů na akcii a překonal odhady analytiků, kteří očekávali v průměru zisk pouze devět centů na akcii.


Zadavatelé reklamy v posledních měsících začali vydávat více peněz za reklamu díky signálům, že americká ekonomika se dostává z nejhorší recese za posledních více než 70 let. Bartzová dodala, že zájem o zobrazovací inzeráty stoupl meziročně o 20 procent, napsala agentura AP.

 

Yahoo se loni v létě dohodla na desetiletém partnerství v oblasti internetového vyhledávání a reklamy se společností Microsoft. Partnerství by mělo oslabit dominantní postavení největšího internetového vyhledávače Google na trhu s internetovou reklamou.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru