Praktické informace pro cestující, kterých se týká kolaps letecké dopravy

Kde zjistím, zda můj spoj poletí?
Na pražském ruzyňském letišti funguje už od pátku posílená infolinka, kam se mohou cestující obrátit. Operátorky na infolince ovšem sdělí cestujícím jen informace o tom, jaké lety byly zrušeny nebo naopak obnoveny. S podrobnějšími dotazy nebo žádostmi na změnu rezervace letenek se musí cestující obrátit na konkrétní leteckou společnost, u které si koupili letenku. ČSA mají informace o letech na webu, na jejich infolinku se ale v pondělí nešlo dovolat.

Můžu si zarezervovat zdarma nový let místo svého zrušeného, nebo dostat zpět peníze, pokud už letět nechci?
Většina aerolinek slibuje, že svým klientům umožní zdarma změnit rezervaci letenek nebo vrácení peněz, pokud už odletět nechtějí. Takový postup potvrdily například České aerolinie nebo Travel Service. Obě společnosti budou cestujícím vracet část peněz i ve chvíli, kdy klienti využili například zakoupenou zpáteční letenku jen na jednu cestu a zpět se museli vrátit jiným způsobem. To platí i pro transferové lety, které cestující nevyužili celé. U lowcostových společností se ale může stát, že letenka propadne bez náhrady.

Nahradí mi cestovní kancelář dovolenou?
Většina kanceláří nabízí svým klientům přeobjednání zájezdu na jiný termín, případně bude klientům vracet část zaplacených peněz, pokud se klienti rozhodnou odletět na dovolenou později. Ale pokud bude klient chtít zájezd zrušit a vrátit peníze, většina kanceláří bude žádat storno poplatky podle smlouvy. Může se tak stát, že vymůže jen menší část ceny.

Prezident Českých aerolinií Miroslav Dvořák uvízl v pondělí na cestě domů na letišti v Šanghaji - a může začít přemýšlet o tom, jak obrátit nynější kolaps letecké dopravy ve výhodu.

V Evropě se začíná mluvit o další pomoci aerolinkám, na něž doléhají miliardové ztráty. Úřady v Bruselu již naznačily, že tentokrát by kvůli dopadům erupce islandské sopky mohly jinak zapovězenou pomoc tolerovat. V případě ČSA, které prožívají nejtěžší období své historie, by asistence vlády přišla více než vhod - nelze tedy vyloučit, že čeští daňoví poplatníci budou muset na záchranu národních aerolinií přispět.

"V případě, že by taková pomoc připadala v úvahu, bychom její využití samozřejmě vážně zvažovali," potvrzuje mluvčí Českých aerolinií Hana Hejsková.

Eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia v pondělí po intenzivním nátlaku ze strany aerolinek prohlásil, že pomoc postiženým aerolinkám bude povolena. Letecké společnosti kvůli omezení leteckého provozu v Evropě přicházejí podle odhadů zhruba o 250 milionů dolarů (zhruba 4,7 miliardy korun) denně.

Taková změna se může české vládě i novému vedení ČSA hodit. "České aerolinie zatím přesně nevyčíslily své ztráty, musíme se s tím teprve seznámit. Nevím zatím, co přesně Evropská komise povolila," komentoval pouze ministr financí Eduard Janota. Ten má příští týden vládě předložit restrukturalizační plán aerolinií, který má před Bruselem obhájit předchozí státní pomoc, kdy státní firma Osinek aeroliniím v nouzi půjčila 2,5 miliardy korun.

Jestliže by stát nakonec vstříc aeroliniím vyšel a ztrátu z posledních dní jim uhradil, mohou se ozvat další. "Pokud by zde taková pomoc byla, také bychom ji využili," říká mluvčí letecké společnosti Travel Service Vlaďka Dufková. Druhá největší česká aerolinka vyčíslila škody, které omezení letového provozu firmě jen od pátku do neděle způsobilo na 38 milionů korun.

Ozvou se i cestovky

Pokud by ale státní pomoc získaly aerolinie, ozvaly by se i cestovní kanceláře. Alespoň ty, jež zdržuje asociace ACK ČR. "Nebudeme o pomoc sami žádat, ale pokud budou kompenzovány ztráty aeroliniím, budeme to vyžadovat také," říká mluvčí asociace Jan Papež. Ztráty cestovek jsou podle odhadů téměř stejně vysoké jako ztráty českých leteckých společností a mohou se pohybovat kolem stovky milionů korun.

Cestovky se zatím snaží snižovat dopady tlakem na partnery. Hotely i dopravci prý zatím vycházejí vstříc a nechtějí stoprocentní storna.

V zahraničí už se o pomoc tvrdě bojuje. Je totiž jisté, že úhrady od pojišťoven čekat nelze a pro mnohé aerolinie představuje několikadenní výpadek tržeb zásadní problém. Byly to právě velké evropské aerolinie jako například Air France - KLM nebo British Airways, které v Bruselu vyjednaly vstřícnost komise vůči záchranným balíčkům.

Pomoc aerolinkám se již stala součástí předvolebních debat ve Velké Británii a lobbování se také rozjelo v dalších zemích. "Nechceme pomoc pro jednotlivé aerolinie, ale plošnou kompenzaci ztrát, které způsobil zákaz letecké dopravy," popisuje mluvčí maďarských nízkonákladových aerolinek Wizzair Natasa Kazmer s tím, že k tomuto požadavku se připojují další evropské aerolinie. Společně chtějí například to, aby péče o dotčené klienty nedopadala na bedra aerolinií, jež vývoj kolem činnosti sopky nedokážou ovlivnit, ale na stát. Stejně tak, aby vlády vzaly do svých rukou náklady na přesun svých občanů z ciziny.

Aerolinky také stále protestují proti způsobu, jakým bylo nebe bez předchozí diskuse uzavřeno. A o to více stojí o finanční kompenzace. "Chceme vyjádřit naši nespokojenost, jak to vlády vedly. Bez zhodnocení rizika, bez konzultací, bez koordinace a bez vedení. Tato krize stojí letecké společnosti nejméně 200 milionů dolarů denně a evropská ekonomika ztrácí miliardy dolarů. Je neuvěřitelné, že se evropští ministři dopravy až po pěti dnech rozhodnou uspořádat telekonferenci," zlobil se šéf mezinárodní letecké asociace IATA Giovanni Bisignani. Ministři se nakonec dohodli, že budou nebe postupně otevírat.

Nadějná předpověď: vzduch by měl pročistit déšť a vítr

Atmosféru nad Českem by měl v úterý a ve středu pročistit déšť, ke kterému se ve středu přidá čerstvý vítr. Prach z islandské sopky by se tak měl částečně rozptýlit, ovzduší by se ale nemělo zhoršit.

Ruzyňské letiště otevřelo již v pondělí, odlety letadel jsou ale stále závislé na tom, zda byl otevřen vzdušný prostor
v cílové zemi. Na úterý je v Ruzyni naplánováno 174 příletů a 174 odletů. Toto číslo se ještě může měnit. Běžný provoz je zhruba 500 letů oběma směry.

Pohyb prachu