Nový systém

Pohyb zboží a systém EMCS

19 členských států EU, včetně Česka, je od dubna spojeno elektronickým systémem sledování přepravy zboží, zatíženého spotřební daní. Během roku se má připojit osmička zbylých.

Co je EMCS

Elektronický systém pro přepravu a sledování výrobků podléhajících spotřební dani (Excise Movement and Control System) umožňuje přepravu zboží mezi sklady ještě před uvedením na trh a zaplacením spotřební daně - formou jejího finančního zajištění a podmíněného osvobození od daně. To vše EMCS eviduje a zrychluje - nahrazuje početné papírové doklady.

Sto až dvě stě kamionů

s výrobky zatíženými spotřební daní se denně pohybuje po českých silnicích. Z toho je většina cisteren, které k nám přivážejí nebo přes naše území transportují pohonné hmoty.

Zmizí papírování, ušetří se miliony a hlavně - podvodníci se spotřební daní mají zas o něco těžší život. Tak hodnotí od dubna zavedený elektronický systém EMCS distributoři benzínu, lihovin, ale i cigaret, případně piva. Po letech příprav zrušila česká celní správa společně s většinou zemí Evropské unie veškeré papírování kolem přepravy zboží, zatíženého spotřební daní, a vše se povinně řeší jen elektronickou cestou.

"Firmy nemusejí na celní úřad, stačí přístup k počítači. Připravovali jsme se na EMCS už dávno, teď se to v unii podařilo propojit," říká mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.

Každý kamion či vagon, který od teďka přepravuje toto zboží mezi daňovými sklady po Česku i přes hranice, je vybaven speciálním kódem. Podle něj kontrola může okamžitě zjistit, co řidič veze, množství, odkud, kam, kdo konkrétně je příjemcem či jakým způsobem je zajištěna spotřební daň. Tuto daň platí až ten, kdo uvádí zboží z daňového skladu do prodeje.

Každý, kdo přepravu zboží, zatíženého spotřební daní, mezi daňovými sklady využívá (nemusí jít jen o vývoz, dovoz či tranzit), musí být předem u celní správy registrovaný a přesné údaje o přepravě pak zadá přes počítač. Řidič má u sebe jen číselný kód, podle kterého případná kontrola na místě zjistí podrobnosti.

Metla na nekalou konkurenci?

Zavedení elektronického systému, který dlouho nenacházel pochopení v některých evropských zemích (podle informací HN se bránilo z obav před zneužitím hackery například Německo), se radují především prodejci pohonných hmot.

"Příprava trvala roky, ale konečně to spustili. EMCS omezí hlavně případy podvodníků, kteří se vyhýbají platbě daně tím, že u nakládky za hranicemi deklarují tranzit přes Česko do jiné země, ale třeba na základě zfalšovaných papírů, nebo i bez nich, benzín prodávají hned u nás," reaguje šéf Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.

Pro pumpaře se stává prodej nezdaněného a tedy "výhodně" laciného paliva doslova zničující. Nekalá konkurence pochybných prodejců v posledních měsících ohrožuje stále více poctivých pumpařů.

"Omezí to daňové podvody s palivy," soudí manažer Benziny a petrolejářský expert Václav Loula. 

Méně papírování

Petrolejáři ale druhým dechem přiznávají, že EMCS samo o sobě problém s podvody při dovozu nezdaněného paliva nevyřeší. Ale na druhé straně - uleví všem solidním firmám finančně.

Na testování systému se od loňska podílel exportér cigaret kutnohorský Philip Morris. "Tento systém přinese značné snížení administrativní zátěže," tvrdí členka představenstva společnosti Andrea Gontkovičová. 

Klasické zasílání papírových dokladů, zejména z ciziny, trvalo dosud leckdy i víc jak měsíc. "A po celou dobu jsme měli vázané peníze jako zajištění daně. Teď při zajišťování daně ušetříme ročně několik miliónů," připomíná manažer jedné z větších petrolejářských firem.

"Je to obrovská úleva od dosud neskutečného papírování. Administrativní zátěž je teď minimální," chválí si výhody elektronického systému přepravy mezi sklady i šéf Unie výrobců lihovin Vladimír Steiner. Například jednička trhu, božkovský Stock, využívá režim podmíněného osvobození od daně nejčastěji při dopravě mezi sklady v Plzni a na Slovensku.

V systému EMCS nejsou propojeny zatím úplně všechny země EU, zpoždění mají Polsko, Itálie, Řecko a Dánsko.

Jiný elektronický systém zjednodušuje již dnes i třeba klasické celní deklarace nebo agendu spojenou s vývozem zboží. Barták ale připouští, že pouze několika málo prověřeným firmám. Elektronickým způsobem chtějí podle něho celníci zjednodušit od září i agendu spjatou s dovozem.