MAPA: Pražské metro
 
ZVĚTŠIT MAPU TRAS METRA

V Praze začala výstavba nových stanic trasy metra A. Vedení hlavního města v pondělí společně s představiteli dopravního podniku (DPP) a stavební firmy poklepali na základní kámen. Nový úsek za téměř 19 miliard korun, který povede z Dejvické do Motola, bude zprovozněn v roce 2014.

"Před čtyřmi lety jsme slíbili výstavbu nových stanic metra trasy A. Dnes tento slib naplňujeme," řekl primátor Pavel Bém (ODS). Prodloužení trasy A je podle něj důležité především pro Prahu 6 a oblast Vítězného náměstí, ze kterého by po dostavbě měla ubýt autobusová doprava.

Na trase A za čtyři roky přibudou stanice Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Délka trasy pražského metra se tak prodlouží o více než šest kilometrů.

Po dokončení úseku po Motol by stavaři měli pokračovat ražením dalších tunelů k ruzyňskému letišti, prohlásil Bém.

Část zaplatí EU, Česko nedá nic

Stavba bude stát asi 18,7 miliardy korun, Praha by ale měla získat zhruba osm miliard korun z fondů Evropské unie. Radní pro dopravu Radovan Šteiner zdůraznil, že stát na stavbu nepřispívá.

Pražské zastupitelstvo loni schválilo, že do roku 2015 uvolní na prodloužení metra trasy A celkem 10,7 miliardy korun. Nejvíce peněz bude muset město najít v letech 2013 a 2014, kdy by měla výstavba metra městskou kasu stát 8,7 miliardy korun. Do té doby půjde většina financí z operačního programu Doprava.

Zakázku od dopravního podniku získalo sdružení společností Metrostav a Hochtief CZ. Tunely metra budou razit plně mechanizované razicí štíty, ty se do Česka podle generálního ředitele Metrostavu Pavla Piláta vrátí téměř po 40 letech. "Tato technologie je šetrná k životnímu prostředí i obyvatelstvu, které bývá takovými stavbami dotčeno," dodal Pilát.

Metro do Ruzyně přijede za další 4 roky

Do budoucna se počítá s rozšířením trasy A na letiště Ruzyně přes zastávky Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Staré letiště. Magistrát předpokládá, že tento úsek bude zprovozněn do roku 2018.

Hlavní město zároveň plánuje stavbu metra D. Protínat má centrum metropole od Hlavního nádraží po Depo Písnice, ulehčit má především přetížené trase C. Podle plánů bude stát více než 40 miliard korun, stavba bude rozdělena do tří etap. Měřit bude 11 kilometrů a do Písnice povede přes náměstí Míru, Pankrác, Krč a Libuš. Moderní vozy budou řízeny dálkově.

V současné době dopravní podnik vybírá k trase metra D dodavatele projektové dokumentace. "Následně bude vyhlášeno výběrové řízení na výstavbu," řekl Bém. Podle ředitele DPP Martina Dvořáka by stavba mohla začít v roce 2012 nebo 2013.

Pražský dopravní podnik v současné době provozuje na třech linkách 57 stanic metra a denně metrem přepraví více než milion cestujících.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru