Největší irský prodejce sportovního oblečení Lifestyle Sports kvůli vysokým ztrátám zavřel v Česku všechny své obchody se sportovním zbožím, kterých na tuzemském trhu od podzimu 2007 provozoval zhruba dvě desítky. Společnost Lifestyle Sports Czech v účetním roce 2009 vykázala ztrátu více než půl miliardy Kč. ČTK dnes informaci získala z internetových stránek české pobočky Lifestyle Sports a Sbírky listin.

"Společnost Lifestyle Sports ukončila prodejní činnost na území ČR. V současné době jsou veškeré prodejny společnosti uzavřeny," stojí v prohlášení, které na svých internetových stránkách zveřejnila společnost Lifestyle Sports Czech.

Irský řetězec Lifestyle Sports vstoupil na tuzemský trh v říjnu 2007, kdy koupil 22 prodejen City Sport se značkovým sportovním zbožím. Firma chtěla v následujících letech zvýšit počet tuzemských prodejen na 70, kvůli ztrátám se ale nakonec rozhodla opustit český trh.

Zařazení mezi hlavní hráče se nepovedlo

Společnost Lifestyle Sports se plánovala zařadit mezi hlavní hráče na tuzemském trhu, kde mají největší podíl společnosti Sportisimo, Gigasport, Hervis a Intersport. V účetním roce 2009, který skončil loni v září, ale českým obchodům Lifestyle Sports klesly tržby na 378 milionů korun z 389 milionů v roce předchozím.

"V běžném účetním roce (2009) společnost vykázala účetní ztrátu ve výši 509,637 milionu korun, na které se významně podílí především odpis zůstatkové ceny oceňovacího rozdílu k nabytému majetku a tvorba rezervy na náklady související s utlumováním budoucích aktivit společnosti," stojí v příloze účetní závěrky Lifestyle Sports Czech. V účetním roce 2008, tedy za první rok působení v Česku, měla firma ztrátu 44,8 milionu korun.

Konkurence v tuzemském maloobchodu se sportovním zbožím je stále tvrdší, jelikož na místní trh vstupují noví silní zahraniční obchodníci. Do Česka se nyní chystá francouzský Decathlon, který provozuje největší síť obchodů se sportovním zbožím v Evropě. První tuzemskou velkoplošnou prodejnu plánuje Decathlon otevřít letos v Liberci.

Expandovat chtějí i sportovní řetězce, které už v Česku působí. Například společnost Hervis Sport a móda, která má nyní na tuzemském trhu 24 sportovních prodejen, hodlá jejich počet v příštích pěti letech zvýšit na 30 až 40. Tempo expanze ale bude kvůli dopadům globální ekonomické krize nižší, než firma původně předpokládala.

Výdaje za sportovní aktivity rostou

Výdaje tuzemských domácností za sportovní aktivity v posledních letech rostly. Češi přitom podle odborníků nakupují sportovní oblečení a vybavení hlavně právě ve specializovaných sportovních prodejnách, které preferuje 80 procent lidí. Prodej sportovních potřeb se v ČR proto postupně koncentruje do řetězců specializovaných prodejen.

Kvůli tvrdému konkurenčnímu boji v uplynulých letech český trh opustilo několik ztrátových obchodních řetězců. V roce 2005 odešel Julius Meinl, později ho následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. Česko opustila také Delvita a Plus-Discount. Supermarkety Delvita a diskontní obchody Plus získaly obchodní řetězce Billa a Penny Market.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru