České dráhy nemusejí být do budoucna výhradně železničním dopravcem. Vedle vlaků chce podnik v krajích začít provozovat dotované autobusové linky, které by navazovaly na železniční spoje.

"Chceme tak našim zákazníkům nabídnout možnost dopravy s ČD k cílovému místu jejich cesty, nebo opačně možnost pravidelně, rychle a komfortně cestovat k železniční stanici a přestoupit na vlak," uvedl Joklík. Služba ponese název ČD Line.

"Návrat" do první republiky

O návrhu poprvé dráhy hovořily přibližně před rokem, kdy šéf nového odboru autobusové dopravy ČD Petr Moravec dostal od vedení drah za úkol rozpracovat koncepci. Dnes dráhy mají podrobné plány k sedmi linkám, se kterými nyní seznamují budoucí objednatele autobusové dopravy. Připravené linky mají délku od dvou do 38 kilometrů, zajišťovat by je měly autobusy s kapacitou do 25 osob. Dalších 18 linek se připravuje.

"Jsou oblasti, kde poptávka cestujících odpovídá spíš minibusu a navíc tak můžeme obsloužit i oblasti, kam koleje vůbec nevedou. Autobusy či minibusy s tarifem a všemi slevami ČD by mohly být pro místní obyvatele příjemným doplněním nabídky spojení," uvedl již dříve Moravec.

O úplnou novinku v českých zemích se ale nejedná. "I ČSD ve dvacátých a třicátých letech už měly své autobusy a významní západoevropští železniční dopravci dnes úspěšně vlastní autobusy provozují," uvedl před rokem generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Podle představ drah by linky dotovaly kraje, stejně jako to dnes činí u běžné regionální autobusové dopravy. "Projekt je koncipován jako ekonomicky reálný, avšak s nutností dotace do tržeb ze strany objednatele při zachování tarifní úrovně," sdělil Joklík.

Není jasné, kdy autobusy vyrazí na cestu

Termín zahájení provozu a umístění drážních autobusů podnik zatím nezveřejnil. Podle Moravce se dráhy setkaly s pozitivní reakcí například u zastupitelů západočeského Chodova nebo středočeské Bělé pod Bezdězem.

Autobusy v barvách drah a s logem ČD budou zřejmě jezdit i mezi Olbramovicemi a Voticemi ve středních Čechách. Samotná vozidla si dráhy zřejmě pronajmou od jiných dopravců.

České dráhy se autobusovou dopravou inspirovaly v Rakousku. "Rakouské spolkové dráhy jsou největším autobusovým dopravcem v zemi se svou dceřinou společností Postbus," vysvětlil Moravec.

Kromě ČD Line dráhy chystají, po vzoru pražského letiště, také zavedení nádražní taxislužby v Praze, Brně a Ostravě. ČD Taxi by se ve zmíněných stanicích mohlo objevit ve druhé polovině letošního roku.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru