Viamont DSP

14,2 miliardy korun

je hodnota veřejných zakázek, které za poslední roky získala společnost Viamont. Nejvíc tendrů vyhrávala v době, kdy byl její zakladatel Aleš Řebíček ministrem dopravy za ODS.

Z regionu mezi elitu

Do roku 2006 byl Viamont jen regionální firmou. Málo známý teplický politik Řebíček se v tom roce stává ministrem dopravy. Firma vzápětí získává obří zakázky, mimo jiné od organizací spadajících pod Řebíčkův resort.

Miliardy na silnice i na dráhu

Například od Ředitelství silnic a dálnic dostal Viamont zakázky za 2,2 miliardy, od Správy železniční a dopravní cesty dokonce za osm miliard. Pro České dráhy prováděl práce za 132 milionů.

Aleš Řebíček (42)

Rodák z Kladna, absolvent Vysoké školy dopravní v Žilině. V srpnu 1992 založil s dalšími sedmi společníky dopravní firmu Viamont, později v ní údajně získal třetinový podíl. Od září 2006 do ledna 2009 ministr dopravy. Člen ODS, za niž ale letos už nebude kandidovat.

Protikorupční policie se zabývá prodejem akcií firmy Viamont, kterou spoluvlastnil bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Trestní oznámení podalo ministerstvo financí kvůli finančním operacím ve výši 900 milionů korun. Informoval o tom server Aktuálně.cz.

Policie zkoumá, jakou měl Viamont v době prodeje hodnotu a zda prodej Řebíčkova podílu ve Viamontu nebyl fingovaný. Pracovníci ministerstva i Řebíček se k případu odmítli vyjádřit. "Ano, řešíme to na základě trestního oznámení ministerstva, ale zatím rozhodnutí nepadlo," potvrdil mluvčí protikorupční služby Roman Skřepek a dodal, že v případu by mělo být jasněji asi za měsíc.

Minulost Řebíčka stále dohání

Firma Viamont DSP už sice má nové vlastníky, ale minulost spojená s exministrem dopravy se s ní táhne dál. Řebíček prodal třetinový podíl ve stavební a dopravní firmě před svým vstupem do vlády premiéra Mirka Topolánka (ODS) v roce 2006. V majetkovém přiznání později uvedl, že za něj dostal čtvrt miliardy korun.

"Prodal jsem akcie za 260 milionů," uvedl ministr v majetkovém přiznání. Ale neřekl, jaké akcie a komu. Akcie Viamontu totiž byly anonymní, a tak nikdo neví, zda se jich Řebíček opravdu vzdal. A hlavně: poté, co Řebíček usedl do vládního křesla, začalo se Viamontu výjimečně dařit ve státních zakázkách. Z těchto peněz si Řebíček pořídil luxusní bydlení v Dubaji nebo vilu v Toskánsku, která "zabodovala" v létě "sjezdem" politiků a předních českých byznysmenů.

Pochybnosti o transakci za ministerstvo financí vznesl Finanční analytický útvar, který má mimo jiné na starost odhalování praní špinavých peněz a dalších finančních machinací. Detektivové podle Aktuálně.cz mimo jiné zkoumají, zda prodej Řebíčkova podílu ve Viamontu nebyl fingovaný. Ověřit to ale zpětně nejde, firma měla donedávna utajenou akcionářskou strukturu. Teprve před časem společnost koupila firma Strabag.

Viamont vyrostl za Řebíčkova ministrování. Jen náhoda?

Řebíčkovi podle ministerstva financí chodily v letech 2007 a 2008 peníze od litoměřického podnikatele Miroslava Plíhala, který údajně akcie Viamontu koupil. Plíhal posílal Řebíčkovi peníze, když uzavřel jiný obchod s cennými papíry, šlo o stovky milionů korun.

Server uvedl, že až do vstupu Strabagu bylo teoreticky možné, že si Řebíček podíl ve Viamontu ponechal, platby by v takovém případě byly za něco jiného. "Další směr vyšetřování se vede po linii, jakou měl vlastně Viamont hodnotu v době, kdy Řebíček svůj podíl prodal. Jinak řečeno: jak to, že dostal tolik peněz za firmu, která v době prodeje měla vysoké dluhy a obrat zhruba dvě miliardy," uvedl státní úředník obeznámený s případem.

Hodnota firmy prudce vzrostla poté, co Aleš Řebíček usedl do křesla ministra dopravy. Firma začala dostávat významné zakázky zejména od institucí, které spadaly pod Řebíčkův resort. Jak již napsaly HN tak za více než dvouletou Řebíčkovu kariéru na ministerstvu získal Viamont státní a komunální zakázky za zhruba 14 miliard korun.

Přitom ještě v roce 2006 dosahovala v hodnota zakázek podniku jen dvou miliard. Pak následovala ona "dvouletka" největších úspěchů s více než 14 miliardami. Například v roce 2008 zvítězila společnost v 25 veřejných soutěžích. A zisk Viamontu byl ještě v roce 2005 asi 40 milionů. V roce 2007 ale už téměř 200 a o rok později skoro 300 milionů korun. Nyní, když je Řebíček už mimo úřad, už firma zase tolik zakázek nemá.