Evropské letecké společnosti nejspíš už brzy budou moci kupovat americké konkurenty a naopak, což doposud znemožňovala nejrůznější majetková omezení. Podle odhadů by úplné otevření trhu mělo oběma ekonomikám přinést zhruba 12 miliard eur (asi 303,8 miliardy korun) a mělo by přispět k vytvoření 80 tisíc nových pracovních míst.

"Obě strany se dohodly na zvýšení spolupráce v oblasti regulace a na odstranění bariér v přístupu na trh, které dosud brzdily vývoj na nejdůležitějším leteckém trhu na světě," řekl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Podle americké legislativy totiž dosud nemůže zahraniční investor koupit v americké letecké společnosti více než čtvrtinový podíl, dohoda ovšem počítá s tím, že by evropští investoři mohli koupit v americké aerolince většinový podíl.

Dohoda na odstranění těchto překážek je klíčová i pro osud první dohody o otevřeném nebi. Britové totiž dlouhodobě hrozili, že vypoví původní smlouvu, pokud USA vlastnická omezení neodstraní.


První dohoda, která začala platit již na jaře roku 2008, přitom umožnila aerolinkám, aby mohly provozovat přímé lety do Spojených států nejen ze svých zemí, ale i z jakéhokoliv jiného místa v Evropě.

Dohoda totiž odstraňuje všechna omezení týkající se tras, cen nebo počtu letů za týden. Toto pravidlo mělo zákazníkům přinést pokles cen letenek.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru