Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko k plánovanému rozšíření dálnice D1 ze čtyř jízdních pruhů na šest. Odhalila to databáze posuzování vlivu staveb na životní prostředí EIA, kde byla zveřejněna.

Rozhodnutí se týká úseku mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru. Podle MŽP jsou "vlivy posuzovaného záměru na životní prostředí a veřejné zdraví celkově přijatelné".

Ředitelství silnic a dálnic jako investor stavby verdikt MŽP uvítalo, jak ale připomněla mluvčí Martina Vápeníková, jde zatím o dílčí krok z celého schvalovacího procesu. Následovat mají uzemní rozhodnutí, výkupy pozemků a stavební povolení, což bude zřejmě trvat několik let.

O rozšíření dálnice rozhodl tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský už v roce 2005. Mluvil tenkrát o celkových nákladech 30 až 40 miliard korun a dokončení stavby v roce 2010. To se však ukázalo jako nereálné.

Současné vedení ministerstva dopravy spolu s ŘSD chce proto nejstarší českou dálnici v následujících letech alespoň generálně zrekonstruovat, počet pruhů přitom zůstane stejný. Tyto práce by mohly začít ještě letos a pokračovat v průběhu deseti let, stát by měly 18 miliard korun.

V rámci rekonstrukce se dálnice v každém směru rozšíří o 75 centimetrů, což by podle Vápeníkové umožnilo v případě uzavírek vést provoz ve více pruzích než dnes.

ŘSD přitom vážně uvažuje o spolupráci se soukromým investorem v rámci projektu PPP. "Není nutné vykupovat pozemky, čímž padá jedna z hlavních překážek využití PPP," uvedla Vápeníková.

Dálnice D1 je vedená v šesti pruzích mezi Prahou a Mirošovicemi, v brzké době se dočká stejné šířky i na 30 kilometrech u Brna.