Poněkud neobvyklý rozsudek podkreslený erotikou vynesl Evropský soudní dvůr. Ve sporu majitele sexshopu s úřady rozhodl, že dívání se na erotické filmy v soukromé "kóji" není možné označovat za návštěvu kina, a tudíž není možné je zařadit do nižší sazby daně z přidané hodnoty.

Rozhodnutí souvisí s případem majitele belgického sexshopu, který lidem nabízel i možnost v soukromí se dívat na erotická videa. Majiteli se však ale nelíbilo rozhodnutí tamních orgánů. Podle nich totiž u jeho služby, kdy si člověk může zaplatit sledování erotických videí v soukromí malé místnosti, nejde o "kójové kino", jak tvrdil majitel, nýbrž o "automatické zábavné zařízení". To by ale znamenalo, že platba za tyto služby nebude zařazena do šestiprocentní sazbě DPH, nýbrž do vyšší 21procentní sazby.

Belgický soud, u něhož se případ nachází, se kvůli zapeklitosti celé záležitosti obrátil na Evropský soudní dvůr s žádostí o pomoc, jak s celou věcí naložit. Tuto oblast totiž upravují i unijní normy. Podle nich mohou některé aktivity být zařazeny do "kulturní výjimky", a tedy i do nižší sazby DPH.

Co je vstupné do kina?

Podle evropské justice ale výklad toho, co je možné brát jako "vstupné do kina", se musí interpretovat v souladu s běžným použitím těchto slov. Navíc snížená sazba může být uplatňována pouze u událostí a zařízení, která jsou dostupná veřejnosti na základě předchozího zaplacení vstupního poplatku tak, že všichni, kdo ho zaplatí, si mohou dané kulturní či zábavné služby sledovat společně.

V tomto případě ale šlo o kóje určené jednotlivcům, kteří si zaplatili za to, že se budou dívat na jeden či více erotických filmů či jejich pasáží.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru