O 50 tisíc rublů – tedy skoro 32 tisíc korun - jako prémii od státu za odevzdání starého auta při pořízení nového vozu už projevily zájem desetitisíce Rusů. Ale operaci se podle úředních údajů v prvních dnech podařilo zvládnout jen zlomku z nich.

Deset miliard ze státního rozpočtu má přitom do listopadu pomoci k prodeji 200 tisíc aut, vyrobených či smontovaných v Rusku. Zákazníci mají na výběr z více než 60 modelů. Lví díl ze šrotovacích prémií však podle expertů připadne domácímu AvtoVAZu. Vždyť díky prémii klient zaplatí jen 99 000 rublů (necelých 63 000 korun) za "klasickou" Ladu 2105, jejíž konstrukce sahá ještě do 60. let minulého století. Jenže se to zatím zadrhává.

Správné razítko na správný papír? Nemožné

Státní televize už 8. března, kdy Rusko masivně slavilo Mezinárodní den žen, na obrazovce předvedla penzistu i mladou rodinku, kteří hladce vyměnili stařičké žigulíky za nové lady. Ale ostatní zájemci si stěžují, že prý nikdo nic neví, posílá je od čerta k ďáblu či přinejlepším do dlouhých pořadníků. K výměně starého auta za nové by přitom měla stačit "jen dvě razítka".

Ale vůbec není snadné je získat. Na vlastní kůži se o tom přesvědčil reportér listu Izvestija. "Zbytečně jste sem jezdil, měl jste jet k dealerovi," dozvěděl se na vrakovišti. Když trval na tom, že auto lze předat do šrotu i osobně, byl zase odbyt s tím, že zcela jistě se nepovede umístit správné razítko na správný formulář.

Vřelejšího uvítání se klient nedočkal ani u dealera lad: "Zapište se do pořadníku, za pár týdnů se ozveme!" Kdy bude možno odjet s novým autem, prodejce ani netušil.

Prodejci zápasí s byrokracií

Dosud se nepovedlo ani jedno auto vyřadit z evidence, natož získat certifikát na šrotovací prémii. Většině dealerů se totiž ani nepovedlo připojit se k internetové stránce ministerstva průmyslu, natož si stáhnout formuláře. Jen AvtoVAZ už registruje přes 30 000 objednávek.

 

 

"Otázek je zatím více než odpovědí. Mechanismus úhrady nákladů vůbec není jasný," postěžoval si v tisku Denis Smetanin ze sítě prodejen Avtomir. Někteří dealeři už akci spustili, jiní ještě zápolí s byrokracií či počítají náklady. Dostupné závody na zpracování vraků jsou mnohdy tak vzdáleny, že jejich přeprava bude dražší než 5000 rublů, které na to mají dealeři dostat od státu.

Program běží pár dnů, ale už se vyskytly první podvody. U Krasnojarska vyrostlo falešné vrakoviště, slibující 50 000 rublů za odevzdaný automobil, samozřejmě za pár dnů. Podvodníkovi naletělo 120 lidí.

Místo růstu třetinový propad

Na šrotovné ruský trh čekal jako na spásu. Prodej aut v zemi se loni snížil o téměř polovinu a zaznamenal nejprudší propad z předních ekonomik. Rusko přitom ještě v roce 2008 bylo na nejlepší cestě stát se co do počtu prodaných aut největším trhem v Evropě. Poté však zemi těžce zasáhla krize.

 

 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru