Jsou to už tři roky, kdy se na našich silnicích objevila poslední generace Fordu Mondeo. Její vzhled vyvolal zasloužený rozruch a po prvních zkušebních jízdách následovalo i nadšení recenzentů. Dnes už kolem Mondea projdete bez povšimnutí, je vidět na každém rohu. Přesto stále působí lákavě a jeho kinetický design ani omylem nestárne.

Právě na Fordu Mondeo je zajímavé sledovat, jak auta s každou generací rostou do všech rozměrů. Zkusmo jsem zaparkoval vedle Mondea z třetí generace (2000-2007) a pro zasmání i druhé. Pamatujete ještě na reklamu s Foxem Mulderem? Několikacentimetrový rozdíl ještě podtrhuje svalnatá karosérie kombíku a její osobitý styl si získá srdce nejednoho řidiče. Určitě jsou takoví, kteří se pro něj rozhodnou právě kvůli vzhledu, podobně jako by se rozhodovali pro Opel Insignia nebo Mazdu 6.

Ale i když se zamilují jen kvůli tomu, nezklame je ani zbytek balíčku jménem Ford Mondeo. Kvalita zpracování interiéru se blíží prémiovým značkám. Palubní deska je odlita z jednoho kusu a je zdobena hliníkovými prvky. Jako u všech Fordů se sedí za volantem trochu výš, na což jsem si se svou 190cm postavou nemohl chvíli zvyknout a neustále zkoušel ještě snížit sedačku.

Proto je i kaplička s přístroji zapuštěná docela hluboko do palubní desky. Otáčkoměr je zbytečně schovaný a jeho půlkruhový tvar by nemusel vyhovovat každému, stejně jako velký font na rychloměru, který trochu zhoršuje orientaci. Zato tak velký barevný displej palubního počítače jen tak nikde nenajdete. Díky němu můžete mít v pohodě pod kontrolou rádio, navigaci nebo nastavení vozu. Vše se ovládá tlačítky na volantu.

Místa všude dost

Pokud je řeč o multimediálním systému s navigací, dotyková obrazovka je rozhodně přínosem. Její reakce jsou ale někdy trochu pomalé. Grafika a rozlišení už také nejsou dnešní, přece jen se za ty tři roky posunuly systémy o kousek dopředu. Jestliže už jsem zmínil vyšší posaz za volantem, pak je potřeba říct, že sedačky mají vynikající boční vedení a ideální tuhost, takže vás nebudou záda bolet ani po delší cestě.

 

O prostoru na předních místech nemá cenu vůbec debatovat, stejně jako vzadu, kde dva dospělé potěší dlouhé podsedáky a spousta místa před koleny. Prostřední sedadlo je velká nouzovka, protože kvůli tvrdé loketní opěrce se na něm příliš pohodlně sedět nebude ani vaší ratolesti.

A jak je na tom zavazadelník? U kombi velmi důležitá otázka násobená faktem, že pro české zákazníky je objem kufru často největší prioritou. Pokud mezi takové patříte, pak vás potěší fakt, že se v žebříčku velikosti kombíků střední třídy umístil prakticky na druhém místě. U Fordu Mondeo kombi můžete počítat se 542 litry základního objemu a po sklopení zadní řady 1733 litry. Vede Toyota Avensis WG (má jen o litr víc, takže sdílí stejnou druhou příčku) a samozřejmě nedostižná Škoda Superb Combi s monstrózními 633 / 1865 litry.

Nejsilnější v nabídce

Turbodiesel o objemu 2,2 litru je nejsilnější možnou naftovou volbou pod kapotu Fordu Mondeo. S jeho výkonem 175 koní při 3500 otáčkách za minutu je radost jezdit, zvláště když jde o moderní agregát vybavený přímým vstřikováním, filtrem pevných částic nebo variabilní geometrií lopatek turba. Navíc máte k dispozici celých 420 Nm a to v rozmezí 1750 až 2750 otáček za minutu.

Pohonná jednotka je po zahřátí příkladně tichá (tedy na turbodiesel), navíc má chuť do práce takřka v celém spektru. Rychlá reakce plynu a přesné řazení manuálního šestikvaltu vás pak budou směřovat tam, kam byste si přáli – k požitku z jízdy. Při tom všem stačí, když budete počítat s nějakými 7 litry nafty na 100 km, při klidnější jízdě mimo město pak spotřeba klesne ještě o litr, litr a půl níž.

Ano, Ford Modeno je jedním z mála kombíků, o kterém by se dalo říci, že si za jeho volantem užijete. Něco podobného vám snad nabídne jen menší Alfa Romeo 159 SW nebo Honda Accord Tourer. Auto se z nuly ke stokilometrové rychlosti dostává za 8,9 sekundy, maximum leží ve 212 km/h. U naftového vozu, který je o pár metráků těžší než benzínová varianta, jsou to výborné hodnoty. Na radosti přidá i typické fordovské řízení, které vás dostane svou slušnou zpětnou vazbou a strmostí. Jiní by se mohli učit, třeba taková sterilní Toyota Avensis WG.

Těžký a se slevou

Pravda je, že váhu i délku kombíku v zatáčkách poměrně brzo poznáte. Trochu nás překvapilo, že vůz byl vybaven pouze 16“ koly (i když na pohled velice pěknými), které sportovním jízdním vlastnostem také moc nepřidaly. Když jedete s testovaným autem, musíte si uvědomit, že vám vpředu sedí mohutný naftový motor. Dobře odladěný podvozek spolu s elektronikou se postarají o většinu, ale vyložené Schumachery by mohlo stihnout zklamání. Na druhou stranu, pokud víte, kam až si můžete dovolit zajít, užijete si chvíle za volantem dobře a cesta do práce nebo na chalupu nebude pouze rutinní záležitostí.

Musím tedy závěrem podotknout, že i tři roky starý model si rozhodně zaslouží vaši pozornost. Ať už vám jde primárně o vzhled, prostornost nebo jízdní vlastnosti. Kromě toho máte až do konce června šanci koupit s výraznou slevou. V bohaté výbavě Enterprise stojí Ford Mondeo kombi 2.2 TDCi 862.990 korun. V akci jej ale můžete koupit za 729.900 korun. Nehledejte kalkulačku, ušetříte 133 tisíc. A to už je dobrý důvod k uvažování.

Výsledná známka 1-
Plusy: design, řízení, prostornost, cena, motor
Mínusy: vyšší hmotnost, ukazatele, grafika navigace

Základní cena v provedení Enterprise: 862 990 Kč
Akční cena testovaného vozu (do 30.6.2010):  729 990 Kč

Parametry

Objem motoru      2179 ccm
Maximální výkon     129 kW (175 k) při 3500 ot/min
Maximální točivý moment     420 Nm při 1750 až 2750 ot/min
Převodovka     6stupňová manuální
Maximální rychlost     218 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     8,9 s.
Udávaná spotřeba město     8,4 l/100 km
Spotřeba mimo město     4,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     6,2 l/100 km
Spotřeba během testu     7,0 l/100 km
Provozní hmotnost     1613 kg
Délka / výška / šířka     4830 mm / 1512 mm / 1886 mm
Rozvor     2850 mm
Zavazadelník / po sklopení     542 l / 1733 l