Už před více než třičtvrtě rokem měl Metrostav zastavit část stavby pražského tunelu Blanka. V květnu 2009 totiž soud pravomocně zrušil stavební povolení na tuto část stavby. Jenže Metrostav tvrdí, že o tom neví a staví dál.

Nejedná se sice o hlavní tubus, ale "pouze" související technologické sítě v úseku Špejchar – Pelc Tyrolka a především podzemní garáže na pražské Letné. Jenže bez nich nemůže být Blanka uvedena do provozu.

„My stavíme podle toho, co nám dá investor. A ten nám dal platné stavební povolení. A pokud nám neoznámí, že nějaký z těch dokumentů pozbyl platnosti, tak o tom nevíme,“ říká mluvčí Metrostavu František Polák. A přiznává, že část technologických sítí již Metrostav postavil. „Některé se už udělaly, další se budou dělat,“ uvádí.

Za naši budoucnost!

Stavební povolení zrušil pravomocně loni v květnu Městský soud v Praze na podnět sdružení Za naši budoucnost, které sdružuje obyvatele pražských Holešoviček, kde tunel Blanka ústí. Magistrát ani ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), jež bylo odvolacím orgánem, totiž nezpracovaly analýzu dopravní zátěže v oblasti a odmítly se zabývat připomínkami místních obyvatel.

A poslední naději na zvrat vzal koncem února Nejvyšší správní soud, který zamítl kasační stížnost ministerstva proti uvedenému verdiktu. Ten jediný mohl vrátit stavební povolení znovu do hry a přikázat Městskému soudu v Praze případ znovu projednat.

Paradoxně nejen Metrostav, ale i město tvrdí, že oficiálně nic neví. „Magistrát hlavního města žádnou informaci v této věci zatím nedostal, nemáme proto o čem informovat Metrostav ani kohokoli jiného,“ uvádí mluvčí úřadu Jiří Wolf. A poukazuje na to, že účastníkem řízení ve sporu se sdružením Za naši budoucnost není magistrát, ale právě ministerstvo pro místní rozvoj.

Ministerstvu odpověď na jednoduchou otázku "Kdy jste město Praha informovali o tom, že soud pravomocně zrušil stavební povolení?", trvá dva již dny. A ani přes několik urgencí nedokázalo odpovědět. 

„Pro veřejný sektor platí, že co zákon nenařizuje, to dělat nesmí. A my nyní zjišťujeme, jestli bylo nějaké pochybení pokud jsme informovali či neinformovali,“ říká mluvčí ministerstva Martin Ayrer.

Právníci: Je to komedie

Právníci, které server iHNed.cz oslovil, tuto situaci a výmluvy úřadů označují za alibistické přehazování horkého bramboru.

„Je absurdní, aby město nevědělo, že mu soud zrušil stavební povolení. Jsou ze zákona účastníci řízení a nemohou tvrdit, že o ničem nevědí,“ uvádí právník Josef Neštický. „Dělají přesně to, co vytýkají investorům, když staví bez platného stavebního povolení,“ dodává.¨

A podobný názor má i specialista na správní právo Václav Vlk. „Magistrát musel vědět, že řízení běží a má si to hlídat. Případná neznalost zákona neomlouvá,“ říká.

I kdyby však – podle něj jakkoli nepravděpodobně – o zrušení stavebního rozhodnutí samo město nevědělo, ministerstvo bylo povinno je na to do třiceti dnů upozornit. „Je to záměrné ignorování lhůt správního řádu a pravděpodobně i porušování pravomoci veřejného činitele,“ uvádí Vlk.

Psaly to HN? To není relevantní

Hospodářské noviny a server iHNed.cz přitom již loni v srpnu na problém se stavebním povolením upozornily. I tehdy jej však jak magistrát, tak Metrostav popíraly. „To co píší Hospodářské noviny není pro mě relevantní informace. Nám to musí sdělit a přerušit stavbu investor,“ stojí si na svém mluvčí Metrostavu.

Část tunelu Blanka se staví načerno - čtěte ZDE

Sám redaktor HN byl přitom přítomen jednání na dopravním výboru pražského magistrátu, kde předsedkyně sdružení Za naši budoucnost Vlastislava Šenarová na problém se stavebním povolením upozorňovala.

Vysvětlení nepříjemné situace je ovšem prosté. Pokud není platné stavební povolení, úřady by správně měly zahájit řízení o odstranění stavby. A do toho se jim evidentně nechce. Navíc by striktní postup úřadů mohl výstavbu tunelu, který již dnes má více než roční zpoždění a činí Prahu takřka neprůjezdnou, dál zbrzdit.