Americký řetězec rychlého občerstvení Subway má ambiciózní plány v Číně. Prezident společnosti Fred DeLuca v pondělí uvedl, že v příštích deseti letech by mohl Subway v Číně předhonit v počtu restaurací světovou jedničku McDonald's. Subway, který se zaměřuje hlavně na obložené bagety, má v současnosti v Číně 150 restaurací a letos se jich chystá otevřít 35 až 50.

DeLuca, který založil firmu v roce 1965, kdy mu bylo 17 let, dodal, že Čína má obrovský růstový potenciál. Do pěti let chce mít firma v Číně 500 provozoven. "Pokud se nám to podaří splnit, možná v dalších pěti letech budeme schopni překonat počet provozoven McDonald's," řekl DeLuca v rozhovoru pro agenturu Reuters. McDonald's má v zemi přes 2000 restaurací.

Rozvoj řetězce v Číně je však zatím v počáteční fázi a povědomí o produktech firmy je velmi nízké. Největším problémem je přimět zákazníky, aby přišli ochutnat výrobky, uvedl DeLuca. Společnost proto uvažuje o snížení cen. Standardní sendvič firmy stojí 20 jüanů (55 Kč), zatímco cheesburger firmy McDonald's šest jüanů.

Subway doufá, že pro Číňany bude zajímavá nabídka zdravějšího jídla, včetně vegetariánského, protože i v Číně se začíná zvyšovat riziko obezity. Více se chce řetězec zaměřit rovněž na lokální speciality. Restaurace zde provozuje převážně formou franšízy.

Subway má kolem 32 000 restaurací rychlého občerstvení ve zhruba 90 zemích světa, včetně České republiky. Hlavními trhy jsou USA, Kanada, Austrálie a Británie. Čína má na celkovém počtu provozoven i celkových tržbách, které loni činily 13,8 miliardy USD (259,1 miliardy Kč), zatím pouze nepatrný podíl.

Koncem loňského roku firma oznámila velkou expanzi rovněž v Rusku. Do roku 2015 tam chce počet restaurací zvýšit ze 78 na 1000.