Pro příští rok chystá přehlednější strukturu a větší zacílení na soukromé spotřebitele, které ho mají pomoci vrátit zpět na výsluní. Oznámili to organizátoři přehlídky v německém Hannoveru, jejíž 25. ročník zavřel v sobotu večer své brány.

Od úterního rána jimi prošlo podle pořadatelů 334 tisíc návštěvníků. To je sice méně než loňských necelých 400 tisíc lidí, CeBit byl ale tehdy o den delší. Průměrná denní návštěvnost tak letos v porovnání s rokem 2009 dokonce mírně stoupla.

"Zabíráme," prohlásil optimisticky šéf veletrhu Ernst Raue, který za současné ekonomické krize nepovažuje za neúspěch ani nejnižší počet vystavovatelů za posledních 20 let, celkem 4157. Ještě před devíti lety jich byl přitom stejně jako návštěvníků více než dvojnásobek. CeBit kvůli tomu nejen zkrátil své trvání, ale také omezil výstavní plochy, a některé haly tak letos zely prázdnotou.

CeBit ztratil publikum kvůli své nevyhraněnosti

Hannoverský veletrh se od počátku snaží obsáhnout všechny obory a cílové skupiny. Tato nevyhraněnost je podle odborníků nyní jeho nevýhodou, kvůli níž ztrácí publikum ve prospěch specializovaných přehlídek, jako jsou veletrh mobilních telekomunikací v Barceloně nebo svátek fanoušků zábavní a spotřební elektrotechniky v Las Vegas. To se má podle německých organizátorů v budoucnu změnit a CeBit má být "čitelnější".

Už pro příští rok chystají jasnější vymezení expozic pro obchodníky, veřejnou správu, výzkumné instituce a privátní sféru. Právě produktům pro soukromé uživatele má být poskytnut větší prostor. Podle šéfa německého svazu informační techniky, telekomunikací a nových médií BITKOM Augusta-Wilhelma Scheera je to zákonité, neboť privátní zákazníci tvoří v současnosti třetinu obratu IT branže.

"Veletrh zaměřený čistě na byznys už nefunguje, to se v posledních dvou až třech letech jasně ukázalo," souhlasí podle agentury DPA prezident německého Microsoftu Achim Berg. Impulzy pro mnoho inovací v oblasti výpočetní techniky a internetu podle něj dávají dnes soukromí uživatelé a až potom se jich chytnou obchodníci.

Už letošní CeBit představil řadu novinek určených laické veřejnosti od chytrých mobilních telefonů, přes 3D laptopy a televize až po technologie propojující vybavení domácnosti s internetem. Jedna z jeho sekcí se zaměřila také na zařízení šetrná k životnímu prostředí. Od ekologických sdružení se ale veletrhu dostalo spíše kritiky.

CeBit podle nich sice propaguje "zelená IT řešení", o energetické efektivnosti prý ale nemůže být žádná řeč. Stále více elektroniky v domácnostech i kancelářích nebo obří 3D obrazovky podle ekologů znamenají růst spotřeby elektrického proudu, nákladů na energie a produkce CO2.