Výstavbu pražského tunelu Blanka provází jeden problém za druhým. Poté, co HN upozornily na více než roční zpoždění při zprovoznění tunelu a to, že část jeho stavby nemá platné stavební povolení, objevil se další zádrhel.

Jak server iHNed.cz zjistil, Metrostavu chybí jeden z pozemků v těsné blízkosti stanice Hradčanská. Jde o složitý bod projektu, kde se trasa automobilového tunelu křiží s trasou metra A a kvůli tomu musí být posunut vestibul metra. A s pozemkem mu samozřejmě chybí i stavební povolení na danou část stavby.

Upozorňujeme na riziko zpoždění

A Metrostav sám dokonce upozorňuje, že kvůli tomu je ohrožen termín dokončení tunelu. „Vzhledem k absenci povolení nezbytných pro plynulý postup výstavby MO Blanka upozorňujeme správce stavby na možné riziko zpoždění a s tím související žádostí o prodloužení lhůty dokončení,“ stojí v zápise z Kontrolního dne stavby tunelu Blanka z minulé středy.

Uvedený pozemek s budovou, na kterém se v minulosti nacházel sklad stavebnin, vlastní společnost Stavebniny Investis. Ta ale loni na jaře zkrachovala. A město se nejdříve pět let nedokázalo dohodnout o odkoupení s majiteli firmy a poté ani s s insolvenčním správcem firmy Janem Škripkem.

Škripko pro iHNed.cz nechtěl celou věc komentovat s odůvodněním, že podléhá mlčenlivosti. Ve zprávě předložené soudu však uvádí, že přistoupí pouze na dvě možnosti: Buď  město za budovu zaplatí takovou sumu, že z ní uhradí veškeré dluhy podniku které přesahují padesát milionů korun, anebo prodá majetek ve veřejné dražbě.

Město dražit nemůže

Ani jedna z uvedených variant ale není pro město přijatelná. „Abychom se účastnili dražby, museli bychom mít zmocnění zastupitelstva, do jakého limitu můžeme jít. A protože jde o veřejné usnesení, tak by to věděl každý,“ říká vedoucí zakázkověprávního oddělení pražského magistrátu Jana Knížková.

A podobný zádrhel je i přímý odkup. „Můžeme vykupovat jen do výše znaleckého posudku. Abychom něco koupili za předraženou cenu, to v žádném případě,“ vysvětluje Knížková – kolik znalec určil ale nechce říct. Město dalo podle Knížkové Škripkovi nabídku a čeká na odpověď.

Podle ředitele odboru Městského investora Jiřího Tomana se však rýsuje řešení. A to přesto, že Škripko prý s městem takřka nekomunikuje. „Propracovali jsem se na věřitelský výbor a největšího věřitele, kde to vypadá, že se v horizontu týdnů domluvíme,“ říká Toman bez bližších podrobností

Jenom výstup z metra, ale...

Samotný Metrostav ale problém bagatelizuje. Podle něj totiž uvedený spor pouze neumožňuje vybudovat výstup z vestibulu metra směrem do Bubenečské ulice a ilce Pod kaštany. V nejhorším případě bude prostě z vestibulu metra o jeden výstup méně.

Pro Pražany by to ale bylo velmi nepohodlné řešení. Budova stojí v těsné blízkosti železničního přejezdu a uvedený východ zároveň procházel pod tratí. Pokud by se tedy onen výstup nerealizoval, lidé by museli přes koleje.

Něco se říká v kuchyni, něco venku

„V zadávací dokumentaci, která je pro nás závazná, je dokončit projekt i s tímto výstupem,“ upozorňuje ale za Metrostav Martin Churáň, který má úsek na starosti. Podle něj je však řešení, že investor změní zadání a podepíše dodatek smlouvy, kterým uvedený podchod ze stavby vyjme.

A ten by se později dostavěl až dodatečně. To je již téměř jisté, protože Metrostav se zavázal dokončit povrchové úpravy okolo stanice Hradčanská a obnovit tam povrchovou dopravu do letošního září.

Nicméně zbývá jedna záhada. Proč je ve zprávě uvedena formulace, že je problémem s pozemklem bývalých Stavebnin ohroženo otevření stavby a hrozí prodloužení lhůty na dokončení, když to nyní jak město tak Metrostav bagatelizují?

Churáň to nekomentuje a mluvčí Metrostavu František Polák to zlehčuje. „Něco jiného je, co se říká doma v kuchyni a něco jiného pak navenek,“ říká.

Související