Prezident automobilky Toyota Akio Toyoda se v americkém Kongresu omluvil za bezpečnostní problémy některých modelů firmy a nehody, jež tyto potíže způsobily. Už předtím řekl, že při řešení a vyšetřování poruch bude firma spolupracovat s americkou vládou. Nekontrolovatelné zrychlování některých toyot si zřejmě vyžádalo několik lidských životů a automobilka kvůli němu musela svolat k opravě několik milionů vozů.

"Věnovali jsme růstu firmy větší pozornost než rozvoji našich lidí a organizace a měli bychom si to upřímně přiznat. Lituji, že to vyústilo v bezpečnostní problémy popsané ve svolávacích akcích, které nyní pořádáme. Hluboce se omlouvám za všechny nehody, které se staly řidičům vozů značky Toyota," uvedl prezident firmy, která se loni stala světovou jedničkou.

Toyoda, který je vnukem zakladatele automobilky Kiičirá Toyody, také uvedl, že za problémy přijímá plnou zodpovědnost. Firma také zřejmě napříště o svolávání vozů k opravě nebude rozhodovat ve svém ústředí v Japonsku, ale v regionálních pobočkách. Toyota čelí v USA kritice, že se svoláváním automobilů začala příliš pozdě a že při něm postupuje příliš pomalu.

"Mé jméno je na každém autě," uvedl Toyoda. "Osobně se zavazuji, že Toyota bude energicky a ustavičně pracovat na tom, aby získala zpět důvěru svých zákazníků," dodal. Své prohlášení přednesl anglicky, na otázky kongresmanů odpovídal japonsky s pomocí tlumočníka.

Nelehké okamžiky

Před zákonodárci jej nečekají jednoduché okamžiky. Potíže automobilky totiž značně znepokojily americké voliče, a Kongres jim proto věnuje velkou pozornost. Někteří kongresmani si na dnešní jednání například přinesli jako pomůcky plynové pedály, jejichž potíže stály za většinou poruch toyot. Zákonodárci automobilce, ale i americké vládě vytýkají pomalou reakci na problémy. Dnešní slyšení začalo emotivním vylíčením loňské nehody Marka Saylora z Kalifornie, který se třemi členy své rodiny zahynul ve vadném Lexusu. Toyoda se omluvil pozůstalým.

Automobilka již byla na celém světě nucena svolat k opravě přes osm milionů automobilů několika modelových řad kvůli problémům s nechtěným zrychlováním. Tento měsíc navíc oznámila, že kvůli potížím s brzdami svolá k opravě zhruba 437.000 vozů Prius a dalších hybridních modelů. V samotných Spojených státech již automobilka svolala přes šest milionů vozů. Americké úřady obdržely stížnosti, podle nichž v automobilech značky Toyota v USA od roku 2000 kvůli náhlému zrychlení podle nejnovějších údajů zemřelo až 39 lidí.

Mluvčí českého zastoupení Toyoty Tomáš Vaněk už dříve ČTK sdělil, že svolávací akce se zřejmě týká i České republiky. Počet vozů, které oprava plynového pedálu čeká, je podle něj stále v šetření. Podobně se vyjádřila i mluvčí Peugeotu v ČR Radka Mathé. "Preventivní stahování plánujeme, přesný počet vozů zatím neznáme," řekla. Vaněk doplnil, že podrobnosti ke způsobu opravy Toyota oznámí přímo majitelům dotčených aut.

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Problémy s plynovými pedály a brzdami však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů.