Evropská komise začala ve středu vyšetřovat úvěr, který státní společnost Osinek poskytla českému leteckému dopravci ČSA. Půjčka ve výši zhruba 2,5 miliardy korun měla aerolinkám pomoci vytvořit rezervu na "horší časy" a pomoci se splátkami leasingu na letadla.

Evropská unie má pro úvěry od státních firem velmi přísná pravidla, může je posoudit jako nedovolenou státní pomoc.

"Komise nemůže vyloučit, že půjčka, kterou letecká společnost použije na financování nákladů spojených s provozem společnosti, nepředstavuje státní pomoc," uvedla komise. Pokud by došla ke stejnému závěru i na konci vyšetřování, ČSA by nejspíš musely peníze vrátit.

Podle mluvčí EK Amelie Torresové se tak ovšem stane, až Brusel dostane vyjádření české vlády a například i leteckých společností, které by se půjčkou cítily být poškozeny.

Ministerstvo financí je podle jejího mluvčího Ondřeje Jakoba připraveno poskytnout Evropské komisi plnou součinnost a zodpovědět všechny její dotazy. "Jsme přesvědčeni, že výsledky šetření podpoří aktuálně probíhající i připravované kroky směřující ke stabilizaci a rozvoji Českých aerolinií jako klíčového národního dopravce," dodal.

Nezajištěný úvěr?

Státní firma Osinek, která je nyní v likvidaci, půjčila ČSA 2,5 miliardy korun na základě smlouvy z konce loňského dubna. V říjnu loňského roku pak česká vláda rozhodla o uvolnění aktiv, kterými ČSA úvěr zajišťovaly. ČSA za úvěr ručily letištní budovou APC, kterou ovšem firma již prodala Letišti Praha, na což upozorňuje i Evropská komise. "Úvěr od společnosti Osinek tedy již není zajištěn aktivy," doplnila EK.

Původně se předpokládalo, že stát vymění úvěr za akcie, kterých drží 92 procent. Právě tato transakce však podlehá schválení Bruselu, je totiž na hraně nedovolené státní podpory. "Během šetření se komise podrobně zaměří na přesnou povahu a podmínky těchto opatření, která ČSA zvýhodňují. Hodlá zjistit, zdali jsou státní podporou, a pokud ano, jsou-li slučitelná s vnitřním trhem. Zkoumat bude zejména to, zdali by stejně jako česká vláda postupoval i soukromý investor," dodala komise v tiskovém prohlášení

Stát tento postup zvolil v době, kdy se aerolinky ocitly v problémech a nedostávaly se jim hotové peníze. "To samé ale Německo udělalo s Lufthansou, jsem přesvědčen, že to v příštích měsících Brusel schválí," ospravedlňoval krok státu již na podzim ministr financí Eduard Janota.

Podle Jakoba vláda už loni na podzim uložila Ministerstvu financí připravit do 26. dubna 2010 restrukturalizační plán, expertní podklad vytvořený podle pravidel Evropské unie. "Uvedený dokument je v současnosti zpracováván. Evropské komisi bude předložen ke schválení ve 2. čtvrtletí 2010. Jeho obsahem je analýza probíhající i budoucí restrukturalizace Českých aerolinií, včetně řešení úvěru od společnosti Osinek," konstatoval mluvčí MF.

ČSA za poslední čtyři roky prodaly majetek za téměř šest miliard korun. Získané prostředky ovšem pouze pomohly oddálit hrozbu krachu, která nad společností visí v posledních měsících.

V ČEZu proběhla razie na podzim

Brusel od podzimu vyšetřuje i další českou firmu, ve které má stát podíl. V listopadu vyšetřovatelé Evropské komise provedli razii v kancelářích společností ČEZ a skupiny J&T, kde se zaměřili na  Energetický a průmyslový holding EPH, nově založené společné firmy J&T, PPF a bývalého partnera J&T Daniela Křetínského.

EK zahájil šetření možného narušení hospodářské soutěž na českém velkoobchodním trhu, které mělo vést k posílení role ČEZ. Domnělé protiprávní jednání může zahrnovat vyloučení konkurence a zvyšování cen na českém velkoobchodním trhu s elektrickou energií, sdělila komise.

Inspekci zahájila Evropská komise na základě vlastních informací, na šetření se ale podepsala i stížnost, kterou jí poslal Czech Coal. Inspektoři vyšetřují ČEZ kvůli možné manipulaci s trhem. Firmě kvůli tomu hrozí mnohamiliardová pokuta. Šetření stále probíhá a nebylo ještě uzavřeno, podle odhadů ale budou výsledky známy nejdříve ve druhé půli letošního roku, spíše ale později.