Předseda představenstva automobilky Toyota Akio Tojoda bude v americkém Kongresu vypovídat kvůli bezpečnostním problémům některých modelů firmy. Náhlé zrychlování některých toyot si údajně ve Spojených státech vyžádalo přes 30 životů. Automobilka svolala k opravě miliony automobilů.

Tojoda již v úterý uvedl, že se za nehody způsobené chybami ve vozech hluboce omlouvá. Rychlý růst společnosti, která je nyní světovou jedničkou, podle něj oslabil její vnitřní kontrolní mechanismy. Firma také zřejmě napříště o svolávání vozů k opravě nebude rozhodovat ve svém ústředí v Japonsku, ale v regionálních pobočkách. Toyota čelí v USA kritice, že se svoláváním automobilů začala příliš pozdě a že při něm postupuje příliš pomalu.

Automobilka již byla na celém světě nucena svolat k opravě přes osm milionů automobilů několika modelových řad kvůli problémům s nechtěným zrychlováním. Tento měsíc navíc oznámila, že kvůli potížím s brzdami svolá k opravě zhruba 437.000 vozů Prius a dalších hybridních modelů.


V samotných Spojených státech již automobilka svolala přes šest milionů vozů. Americké úřady obdržely stížnosti, podle kterých v automobilech značky Toyota v USA od roku 2000 kvůli náhlému zrychlení zemřelo až 34 lidí.

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Problémy s plynovými pedály a brzdami však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů.


Tojoda vystoupí před kontrolním výborem Sněmovny reprezentantů, který má široké pravomoci pro kontrolu federální vlády. V tomto případě se zabývá zejména reakcí amerických úřadů na svolávací akci Toyoty. V úterý již před jiným výborem sněmovny vystoupil šéf americké divize automobilky Jim Lentz.