Americká prokuratura zahájila kriminální vyšetřování problémů japonské automobilky Toyota Motor s bezpečností jejích vozů. Americká Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) navíc prošetřuje, jaké údaje firma poskytovala investorům. Informovala o tom agentura AP. Šéf americké divize Toyoty Jim Lentz se v úterý při slyšení před hospodářským a energetickým výborem Kongresu omluvil za chyby.

Toyota již byla nucena svolat k opravě přes osm milionů automobilů několika modelových řad kvůli problémům s nechtěným zrychlováním. Tento měsíc navíc oznámila, že kvůli potížím s brzdami svolá k opravě zhruba 437 000 vozů Prius a dalších hybridních modelů.

Problémy s plynovými pedály a brzdami však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů. Firma má plné sklady a oznámila pozastavení výroby ve čtyřech závodech - dvou v USA a dvou v Evropě. Produkce japonské i světové jedničky Toyota se přitom v lednu meziročně zvýšila o 56 procent na 643 925 vozů. Pravda ovšem je, že automobilka před rokem zaznamenala rekordní pokles výroby kvůli krizi. 

Dělali jsem chyby, přiznal šéf Tojoda

Kvůli problémům s vozy Toyoty se uskuteční v USA tři slyšení před různými výbory Kongresu, kterých se účastní čelní představitelé automobilky. Ve středu vystoupí před výborem pro vládní reformu prezident automobilky Akio Tojoda. 

Tojoda v listu Wall Street Journal připustil, že jeho firma učinila chyby. "Je mi jasné, že jsme v posledních letech neposlouchali obavy zákazníků tak pozorně, jak jsme měli, nebo na ně nereagovali tak rychle, jak bylo zapotřebí," napsal Tojoda, který je vnukem zakladatele Toyoty.

Lentz na úterní slyšení přijel stříbrnou toyotou Highlander SUV, což je jeden z vozů svolaných k opravě. "Uznáváme tyto chyby, omlouváme se za ně a poučili jsme se z nich. Nyní chápeme, že musíme při šetření stížností uvažovat jinak a komunikovat rychleji," citovala agentura Reuters projev Lentze připravený pro dnešní vystoupení v Kongresu. 

V samotných Spojených státech již automobilka svolala přes šest milionů vozů. Americké úřady obdržely stížnosti, podle kterých v automobilech značky Toyota v USA od roku 2000 kvůli náhlému zrychlení zemřelo až 34 lidí. Toyota čelí v USA kritice, že se svoláváním automobilů začala příliš pozdě a že při něm postupuje příliš pomalu.

 

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru