Velké tuzemské sázkové kanceláře očekávají, že v objemu sázek budou zimní olympijské hry rekordní. Naopak pro podnikatele jsou Olympijské hry v Kanadě v cestovním ruchu spíše zklamáním. O cestu do Vancouveru jeví Češi pouze mizivý zájem, kvůli časovému posunu nečekají velké tržby ani sportbary. Sdělili to oslovení podnikatelé agenturou ČTK.

"Je to v podstatě ztrátová záležitost," řekl ředitel CK Slan tour Ladislav Peška. Zájem podle něj odpovídá vzdálenosti Kanady a s tím související vyšší ceně zájezdu, poptávka prý také opadla kvůli vízové povinnosti a absenci přímého leteckého spojení z Prahy.

Komplikovaná je rovněž situace kolem vstupenek na soutěže, jejichž výhradním distributorem je právě Slan tour. Celkem se do volného prodeje dostalo pouze 500 lístků, nedostatek se projevil hlavně u nejžádanějšího hokeje. Pokud by bylo lístků více, jelo by do Kanady více Čechů, je přesvědčen Peška.

Turín byl dostupnější

Jako příklad dává minulou zimní olympiádu v Turíně, kde se počet prodaných lístků počítal na tisíce a kancelář na hry vypravila padesátkrát více klientů než nyní do Vancouveru. "Pravda, ceny zájezdů byly řádově nižší, ale také dostupnost vstupenek byla výrazně vyšší," uvedl Peška.

Téměř nulový zájem o zájezdy hlásí specializovaná cestovní kancelář America Tours, která olympiádu nakonec zcela stáhla z prodeje. Jak uvedl jeden ze šéfů kanceláře Jan Kužel, několik skupin dokonce odřeklo již dříve zamluvený zájezd. U skupinových cest vidí Kužel příčinu v ekonomické krizi, důvodem nezájmu individuálních klientů jsou prý víza.

S tím souhlasí ředitelka prodeje letenek Student Agency Věra Janičinová. "Zájem o letenky do Vancouveru za účelem olympiády je nízký, vliv na to má možná zavedení víz do Kanady a poměrně malý počet vstupenek, které Česká republika dostala k dispozici," uvedla. Letenek do zámoří je tak podle ní stále dostatek, jejich cena začíná na 17.000 korunách. Cena celého zájezdu včetně vstupenek, dopravy a ubytování se pohybuje kolem 70 000 korun.

Sportbary: V pět ráno nikdo na hokej nepřijde

Terno z olympiády nečekají ani sportbary, především kvůli nočním či ranním začátkům hokeje. Právě zápasy českého hokejového týmu mají být hlavním lákadlem, ostatní sporty podle podnikatelů lidi do barů nepřitáhnou.

"Jakmile naši vypadnou, tak vysíláme třeba pro pět lidí," řekl provozní baru Zlatá Hvězda v centru Prahy Petr Šeliga. Na noční a ranní zápasy českého týmu bar mimořádně otevře, na jiné zápasy a sporty to nemá cenu. "My se odrazíme od toho prvního hokeje se Slováky, pak uvidíme," řekl Šeliga. "Ale i když otevřete, tak co si asi člověk dá v hospodě v pět ráno?" dodal.

Češi si tak hry budou užívat hlavně doma. Kvůli blížící se olympiádě stoupl v tuzemsku zájem o pořízení kabelové televize až o desetinu. Prodej u největší tuzemské kabelové televize UPC se v posledních deseti dnech meziročně zvýšil o osm procent, uvedl mluvčí František Malina. ¨

Hody pro sázkové kanceláře

Opakem podnikatelů jsou velká očekávání sázkových kanceláří. Důvodem je především nová možnost sázet přes internet. Například Tipsport odhaduje objem sázek kolem 200 milionů korun, zatímco na minulé zimní olympiádě v Turíně to bylo kolem 150 milionů korun. Až dvojnásobný nárůst očekává Sazka a 100milionovou hranici hodlá pokořit i Fortuna.

"Očekáváme nejsázenější zimní olympiádu v historii, ve srovnání s Turínem by zájem mohl být - vzhledem ke spuštění internetu - až dvojnásobný," uvedl například mluvčí Sazky Zdeněk Zikmund.

Sázkové kanceláře přitom chystají na letošní olympijské hry i tzv. live sázky. Ty budou vypisovány vždy až těsně před startem jednotlivých disciplín nebo utkání. Kurzy se přitom mění podle vývoje zápasu nebo závodu.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru