Prodej osobních aut v Číně za leden vyskočil meziročně o 115,5 procenta, protože se kupující vrhli na prodejny před začátkem nového lunárního roku. Čínská asociace automobilových výrobců v úterý uvedla, že se v lednu prodalo 1,32 milionu aut. Výrazný nárůst poptávky po automobilech minulý měsíc zaznamenala rovněž sousední Indie, kde prodej stoupl téměř o třetinu na rekordních 145.905 vozů.

Čína loni vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu na světě. "Poptávka zůstala v lednu silná, protože mnoho lidí chtělo nové auto pro sebe a své blízké před čínským novým rokem," uvedl analytik společnosti Guotai Junan Securities. Nový lunární rok připadne na 14. února, kdy začne rok tygra. Týden trvající svátky představují pro Číňany hlavní nákupní sezónu v roce.

Analytici ale připomínají, že velký meziroční nárůst způsobila i slabá čísla z loňského ledna. Tehdy v Číně klesl prodej aut kvůli hospodářské a úvěrové krizi o 7,8 procenta na 610.600 vozů.

Prodej aut se v Číně opět zvyšuje od loňského dubna a loni v prosinci se v zemi prodalo 1,1 milionu vozů. Analytici předpokládají, že se letos odbyt aut v Číně zvýší zhruba o deset procent, napsala agentura Reuters.

V Indii byla poptávka na začátku roku podporována obavami z možného zvýšení daní. Odborníci očekávají, že obavy budou přetrvávat až do 26. února, kdy vláda představí rozpočet pro příští fiskální rok.

Výzkumná společnost JD Power předpokládá, že celkový prodej automobilů v Indii v roce 2015 stoupne na 3,2 milionu vozů z loňských 1,7 milionu. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a Indii kompenzovat pokles prodeje na rozvinutých trzích.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru