Za největší riziko pro bankovní sektor v dnešní době považují celosvětově bankéři politické zásahy vyvolané finanční krizí. Vyplývá to z nejnovější studie Banking Banana Skins vytvořené Centrem pro výzkum finančních inovací (CSFI) ve spolupráci s poradenskou firmou PricewaterhouseCoopers (PwC). Čeští bankéři se pak podle studie nejvíce obávají o dostupnost potřebného kapitálu a platební neschopnosti klientů.

Podle účastníků průzkumu představuje "politizace" bank vyplývající ze státní finanční pomoci a z nucených převzetí finančních institucí státem zásadní hrozbu pro finanční zdraví bank. Zástupci bankovních institucí navíc tvrdí, že politika ovlivňuje jejich rozhodování o úvěrech. Problém politických zásahů se přitom jako riziko během 15 let pořádání průzkumu dosud nikdy neobjevil.

"Letošní průzkum je dobře načasovaným varováním, že kumulativní efekt současných regulačních opatření pravděpodobně vede k nezamýšleným důsledkům. Potřeba obnovit důvěru mezi bankami a regulačními orgány je nyní akutnější než kdy jindy," uvedl partner ze společnosti PwC Petr Kříž.

V porovnání se světovými výsledky Češi mnohem méně vnímají jako závažné měnové riziko. Zatímco ve světovém měřítku skončilo toto riziko hned za první desítkou na 11. místě, českými bankami bylo hodnoceno až jako 23. z 30 hodnocených rizik. "Dle našeho názoru tato situace vyplývá z relativně rozsáhlých bankovních vkladů v českých korunách, které bankám na českém trhu umožňují financovat české podniky bez nutnosti měnové konverze a zvýšeného rizika," uvedl Kříž.

Průzkum je založený na názorech 450 předních představitelů finančního světa ze 49 zemí, včetně zástupců českých bank.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru