Průzkum mezi firmami

83 % ví, jak na krizi

83 procent firem si myslí, že mají plán, který jim během krize pomůže. Jen deset procent si s krizí neví rady.

55% volí opatrnost

55 procent firem volí opatrnou strategii. Čtvrtina firem vyčkává, co bude, a jen každá sedmá firma jde do krize agresivně.

100 % muselo propouštět

Každá stavební firma v průzkumu přistoupila k propouštění. Ve výrobě snižovalo počty zaměstnanců sedm firem z deseti.

Bod zlomu. Dno. Nový začátek. Více než polovina tuzemských šéfů vidí v letošním roce světlo na konci tunelu a myslí si, že zrovna teď se láme chleba. A to i přesto, že oproti loňskému červnu se častěji domnívají, že ekonomiku čekají minimálně dva krizové roky.

"Vznášíme se kousek nad dnem a budeme se od něj odlepovat pomalu. To ale není žádné neštěstí, protože konjunktura posledních let byla abnormální a teď se navracíme do normálu," říká šéf Raiffeisenbank Lubor Žalman. Potvrzuje to i analytik Komerční banky Jan Vejmělek. "Ekonomika má již tedy své dno za sebou. Po loňském odhadovaném čtyřprocentním propadu HDP předpokládáme pro letošní rok hospodářský růst kolem 1,5 procenta," tvrdí analytik.

Zároveň se snižuje i podíl těch. kteří se cítí krizí ohroženi. "Víceméně stejný podíl manažerů, 56 procent, ale stále očekává zpomalení růstu," komentuje výsledky průzkumu šéf GfK Czech Ondřej Tomas.

Názory manažerů vyplývají z druhé vlny výzkumu společného projektu společnosti GfK, reklamní agentury TBWA a Hospodářských novin.

Druhé kolo výzkumu probíhalo během prosince a zúčastnila se ho, stejně jako první fáze v červnu, stovka tuzemských firem.

Výzkum potvrzuje fakt, že i ti největší optimisté už sundali růžové brýle. A poté, co ještě v létě hledali úspory ve výrobě (70 %), na konci roku už se šetření projevilo i na stavech zaměstnanců (68 %).

Propouštění, zaviněné ukončením sezonních prací, ale i nedostatkem zakázek, se projevilo ve skokovém nárůstu nezaměstnanosti, která v prosinci stoupla na 9,2 procenta, což znamenalo více než půl milionu nezaměstnaných a stav, kdy na jedno volné pracovní místo připadá šestnáct zájemců.

"Nejvíce jsme loni ušetřili u nakupovaného materiálu na výrobu a propouštěním. Navíc jsme museli zavřít i jednu pobočku," říká Ladislav Hořčička ze společnosti Servisbal Obaly.

Nejvíce ale firmy šetří na PR a marketingu. Podle průzkumu více než třetina podniků začala šetřit na marketingu a komunikaci. "Je zajímavé sledovat rozpor mezi slovy a činy manažerů, kdy na jedné straně mluví o krizi jako o příležitosti, což je aktuálně velmi populární klišé, na druhé straně ale podstatná část jich krátí své marketingové rozpočty," vysvětluje šéf TBWA Radek Dráb.

Vystřízlivění

Realita už ale manažery dostala z fáze popírání krize k její akceptaci. Druhá polovina roku představovala pro mnohé vystřízlivění ze snu o tom, že se krize týká jen konkurence. Devětašedesát procent oslovených šéfů totiž už souhlasí s tím, že se v Česku odehrává skutečná krize. V červnu si to přitom přiznávalo jen 52 procent dotázaných.

Nahrávají tomu i čísla statistiků. Průmysl probrala v prosinci k růstu po 14 měsících až oživení v Evropě. Nárůst o 2,1 procenta přišel po čtrnácti měsících meziročních propadů. Ztráty hlásí i obchodníci, protože maloobchod klesá plynule už od září 2008.

Přicházejí také krachy velkých firem. Po novém roce například v konkursu skončil OP Prostějov.

Vzhledem k tomu, že už řada manažerů se tak s dopady krize musí potýkat konkrétně, a ne si o ní pouze číst, ovlivňuje to i odhad délky trvání recese. Její konec totiž manažeři už neodhadují na letošní Vánoce jako v červnu, ale naopak až v roce 2011 a později. "Výraznější zlepšení situace očekávám nejdříve v sezoně 2011 a rozhodně budeme považovat za úspěch, pokud výsledek letošního roku bude odpovídat alespoň loňským číslům," tvrdí šéf Building SP Martin Slanina.

Nové plány a zkušenosti

Krize mění chování a plány podnikatelů. "Samozřejmě jsme museli přepracovat podnikatelský plán. Krize dočasně přibrzdila projekty na obnovu vozového parku, výstavbu logistických center a některé další strategické záměry," říká ředitel ČD Cargo Zdeněk Bazala. Nový šéf železáren ArcelorMittal Ostrava Augustine Kochuparampil zase tvrdí, že krize pročistila světovou ekonomiku. "Krize je především katarze. Mohli a museli jsme se podívat na obchodní vazby a zaběhnuté procesy," dodává Ján Fabián, šéf pro rozvoj a strategii OKD.

Recese přináší ale i dobré věci. "Naučili jsme se být výrazně flexibilnější. Zatím jsme plány nezrušili, ale jenom jsme je museli trochu posunout v čase," dodává šéf Linetu Zbyněk Frolík.

Jak manažeři českých firem vidí krizi (v procentech)


Zdroj: GfK, průzkumy byly provedeny v červnu a prosinci 2009;odpovídalo 102 manažerů.