Vizitka výrobce Saab

- Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro armádu neutrálního Švédska. O produkci automobilů se začala zajímat koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.

- Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

- Dvoutaktní motory - byť vylepšené - poháněly i typy 93, 95 a 96. Revoluční změna přišla s modelovým rokem 1966, kdy automobilka zařadila do nabídky čtyřtaktní čtyřválec pocházející od Fordu.

- Neslavnější Saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600.000 kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

- Saaby se až do konce 70. let s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.

- Nástupce slavné "devětadevadesátky" přišel v roce 1978. Model 900 byl pro mnoho lidí jedním z nejošklivějších automobilů své doby, pro pravověrné fanoušky švédské značky to ale byl poslední opravdový Saab.

- V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

- Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se konečně objevily i naftové motory. Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta prohloubila. Loni v únoru Saab požádal o ochranu před věřiteli.

- Automobilka Saab, která zaměstnává zhruba 3400 lidí, je posledních 20 let téměř nepřetržitě ztrátová. Loni její prodej klesl zhruba o 65 procent na méně než 50.000 vozů a v Evropě se odbyt od ledna do listopadu snížil o 59 procent na 25.000 vozů.

- Loni v srpnu byla podepsána dohoda o převzetí Saabu švédským výrobcem luxusních vozů Koenigsegg a v září do transakce vstoupila čínská automobilka Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Ta měla koupit menšinový podíl v Koenigseggu, aby mu pomohla převzetí financovat. V listopadu se ale Koenigsegg plánů na převzetí automobilky Saab vzdal. Tento týden se GM dohodla na prodeji divize Saab nizozemskému výrobci luxusních vozů Spyker.

- V prosinci koupila některé technologie švédské automobilky Saab čínská firma Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC), zaplatila za ně 200 milionů dolarů (zhruba 3,7 miliardy Kč).

- Kromě automobilů Saab po druhé světové válce i nadále vyráběl letadla, vedle stíhaček (třeba Saab J 35 Draken či Saab JA 37 Viggen) to byly i dopravní stroje. Letecká továrna, jejíž hospodaření je odděleno od automobilky a v níž mají největší podíl britská zbrojovka BAE Systems a švédský fond Investors AB, dodala i nejnovější stíhací letouny pro českou armádu, Jas-39 Gripen.

Americká automobilka General Motors se dohodla na prodeji švédské divize Saab nizozemskému výrobci luxusních vozů Spyker. Oznámila to v úterý firma. Podle agentury DPA je tak ztrátová švédská značka zachráněna před zánikem.Saab nevykázal zisk od roku 2001.

Informace o podmínkách transakce GM neposkytla. Podle zdroje agentury Reuters obeznámeného se situací nicméně Spyker za Saab zaplatí 74 milionů dolarů (zhruba 1,4 miliardy Kč) v hotovosti a dalších 326 milionů dolarů (asi šest miliard Kč) v preferenčních akciích nové společnosti, která vznikne po dokončení transakce.

Švédská vláda po ohlášení transakce oznámila, že se rozhodla poskytnout záruky na úvěry od Evropské investiční banky pro Saab. Podle zdroje jsou vládní záruky na půjčky ve výši 400 milionů eur (asi 10,4 miliardy Kč) podmínkou pro uskutečnění transakce. Ta by měla být podle GM dokončena v polovině února.

"Je to skvělá zpráva pro zaměstnance, prodejce a dodavatele Saabu, skvělá zpráva pro miliony zákazníků a fanoušků Saabu po celém světě a skvělá zpráva pro GM," uvedl viceprezident GM pro podnikové plánování a aliance John Smith. Dodal, že dohoda zajistí budoucnost značky Saab.

"GM, Spyker Cars a švédská vláda velmi intenzivním jednáním dosáhly dohody, která zabezpečí další budoucnost pro tuto originální a ikonickou značku," dodal. 

GM nedávno rozhodla o postupném ukončení činnosti Saabu, nevyloučila však prodej podniku v případě výhodné nabídky. Saab vyrábí automobily od roku 1949 a součástí GM je od roku 1989, od té doby je však téměř nepřetržitě ztrátový. Firma zaměstnává zhruba 3400 lidí a má asi 1100 dealerů. V České republice i v dalších zemích tento měsíc protestovali proti likvidaci švédského podniku fanoušci značky.

GM v polovině loňského roku opustila bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem "nové GM" je americká vláda, která poskytla nejvíce peněz na záchranu podniku.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru