Na tuzemském bankovním trhu se brzy zvýší konkurence. V řádu měsíců začnou v Česku fungovat dvě nové banky, které se zaměří na poskytování služeb prostřednictvím internetu a stanou se tak přímými konkurenty mBank. Ta nabízí základní bankovní služby bez poplatků a snaží se o výhodnější úročení vkladů.

Vstup první nové banky je přitom otázkou velmi krátké doby - finanční skupina Axa totiž v úterý oznámila, že už 2. února v Praze představí své záměry s nově vznikající pobočkou AXA Bank Europe v Česku a nabídku jejích produktů.

Šéfem nové české banky Bude Petr Skok, který byl dlouholetým pracovníkem Komerční banky. Skupina Axa má dosud v Česku pojišťovnu, penzijní fond a prodej vlastních podílových fondů.

Záměr spustit vlastní banku v Česku potvrdil mluvčí české skupiny Marek Zeman HN už minulý rok v prosinci. Axa banka se podle něj soustředí na vklady, další podrobnosti chystaných služeb však nechtěl Zeman v úterý zveřejnit a podle něj s nimi AXA vyčká až na počátek února.

"Chceme především zaujmout klienty, kteří inkasují třeba pojistku, aby nám s penězi neodcházeli," uvedl Zeman v prosinci. Vedle internetové banky budou mít klienti k dispozici i dvacítku poboček pojišťovny. 

Česko bude také cílem nejnovějšího plánu Raiffeisen International. Ta v prosinci oznámila, že ve vybraných zemích střední a východní Evropy spustí internetovou banku a start prvních bank plánuje na letošek.

"Český trh je ale pro přímé bankovnictví kvůli své vyspělosti pro nás velmi zajímavý," řekl tehdy HN mluvčí Raiffeisen International Michael Palzer, plán pro český trh ale tehdy nechtěl potvrdit.

Tento týden však slovenské Hospodářské noviny s odvoláním na informace Národní banky Slovensko uvedly, že rakouská Raiffeisen plánuje spustit svou internetovou banku během letoška, a tak je jen logické, že chystá začít nové služby nabízet i v Česku. V první fázi rakouské skupině půjde také hlavně o depozita, kterými chce posílit likviditu skupiny.

Desítky miliard za jediný rok 

Klasické kamenné banky sice dávají oficiálně najevo, že model internetové mBank je neohrožuje.

Skutečnost je ale jiná. Po dvou letech má polská mBank v Česku už čtvrt milionu klientů a podle jejího generálního ředitele Janusze Mieloszyka přitom za jediný rok získala na vkladech desítky miliard korun.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru