Expertní skupina ministerstva dopravy podle informací České televize nedoporučila projekt elektronických vinět. Vytištění klasických známek přitom stojí 300 milionů korun ročně. Projekt navíc vykazuje řadu technických problémů.

Z výsledků šetření ministerské komise, které má ČT k dispozici, vyplývá, že za změnu klasických papírových dálničních známek na elektronické viněty stát zaplatí celkem osm miliard Kč. "Bude-li tady špatné řešení, jež bude představovat ztrátu pro stát jednotky miliard, tak samozřejmě do toho by stát neměl jít," řekl předseda expertní skupiny ministra dopravy Petr Moos.

Systém navíc nefunguje bezchybně. Čidlo na mýtné bráně totiž zatím nezachytí elektronickou vinětu v autě, které jede rychleji než 160 kilometrů v hodině. Řidiči, kteří by před bránou úmyslně zrychlili, by pak ve snaze ušetřit, mohli ohrozit ostatní účastníky dopravy. Spojení viněty s čidlem ruší i vyhřívané přední sklo u novějších aut.


Také z ministerstva dopravy už začínají zaznívat pochybnosti. "My jsme od začátku tvrdili, že nám v tom zákoně vadí přenositelnost, a díváme se ještě, jak toto ustanovení změnit, a také ještě nemáme v rozpočtu prostředky na zavedení tohoto systému," řekl ministr dopravy Gustav Slamečka. Podle prvních odhadů by tím mohla státní pokladna přijít, oproti současným výnosům ze známek, o více než dvě miliardy korun.

Zavedení elektronických vinět i přes nesouhlas jejího hospodářského výboru a Senátu schválila sněmovna loni v červnu. Někteří poslanci se na poslední chvíli snaží zavedení vinět zabránit. Jejich návrh ale zatím nebyl zařazen do programu příští schůze Poslanecké sněmovny. Ta začíná příští úterý.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru