Ve Francii získává na oblibě nakupování i běžného zboží denní spotřeby s využitím internetu. Zákazníci nemusejí trávit čas mezi regály hypermarketů, stačí jim zaškrtnout vybrané položky ve virtuálním obchodě a pak si ve stanovenou dobu vyzvednout připravený balíček. Ten si navíc můžou nechat poslat přímo domů donáškovou službou, kterou hypermarkety zavedly již před řadou let.

Podle čtvrtečního vydání deníku Le Monde se dočkal tento druh nakupování, který je na půl cesty mezi internetovým a klasickým, nečekaného úspěchu. Mohl by také na virtuálním trhu, ovládaném nyní hlavně obchody s elektronikou, audiovizuálními daty a oblečením, prosadit potravinářské řetězce.

Službu zavedl jako první hypermarketový gigant Auchan v roce 2004 prostřednictvím filiálky Auchan Drive, která druhou část názvu převzala podle nakupování z automobilu běžného ve Spojených státech. Za šest let a v době rostoucí nezaměstnanosti filiálka musela podle nedávných údajů zdvojnásobit kvůli velkému zájmu počet svých pracovníků. Službu nyní poskytuje 22 hypermarketů, řada dalších se má připojit letos.

Co obchod, to jiné služby

Službu začaly později nabízet i konkurenční řetězce, když se ukázalo, že zájem o novou službu není jen přechodnou záležitostí. Například System U vybavil potřebnými terminály po testovacím období v předloňském roce 200 svých prodejen a do roku 2011 se jejich počet má minimálně zdvojnásobit.

Dokonce i konzervativní řetězec Leclerc zavedl takzvaný Express Drive E v prostorách 32 svých hypermarketů a dalších 15 vybaví touto službou již na začátku letošního roku. Podobně se letos přidají Intermarché a Carrefour, který ovšem už nějakou dobu poskytuje možnost internetového prodeje zejména elektroniky a tradičních domácích spotřebičů.

Způsob poskytování služby se podle firem lehce liší. Například System U má odběrná místa přímo ve svých prodejnách, zatímco Auchan i na jiných adresách. Společné je nicméně to, že zákazníci zboží nakupují za stejné ceny jako v kamenném obchodě a mají nárok na stejné slevové akce.

Brzdí hygienické předpisy

Rozmach služby před nárůstem zájmu o ni do masových rozměrů blokovaly přísné hygienické předpisy u skladování potravin, zejména těch, které patří do chladících boxů. Aby byly dodržovány, služba byla buď příliš nákladná pro dodavatele, nebo nepřiměřeně drahá pro odběratele. S rostoucím počtem nákupů "na klíč" se ale náklady na jeden snižují a s nižší cenou si ho může dovolit čím dál více zákazníků.

V současnosti se služba "drive" podílí sedmi až osmi procenty na obratu internetového obchodování ve Francii, ale na celkovém objemu obchodů velkých a středních řetězců zatím pouhým jedním procentem. Francouzům může sloužit za vzor britský řetězec Tesco, který uvádí již 11procentní podíl. Této hranice by se ve Francii mohlo dosáhnout za tři roky až pět let, píše Le Monde.