Ještě ani nestačili úředníci ministerstva financí sepsat konkrétní pravidla plošné silniční daně pro všechny řidiče a politici už nápad odmítají. Balík všech opatření, který počítá i se silniční daní, má podle propočtů ministerstva přinést státnímu rozpočtu dvacet miliard ročně.

Silniční daň je jedním z klíčových bodů Chrenkova balíku. Státu, respektive fondu infrastruktury, má přinést ročně pět miliard. Dosud platí silniční daň jen podnikatelé, nové miliardy by přinesli "řadoví řidiči".

A náměstek ministra financí Peter Chrenko by na ně byl přísný. "Všichni majitelé, i když to auto nebudou používat, budou platit stejně velkou daň," popsal v úterý HN Chrenko.

Ceny mají být rozlišeny jen podle obsahu motoru aut, podobně jako je tomu u placení povinného ručení. Sazby by se podle Chrenka pohybovaly buď na úrovni tisíce či patnácti set korun, výjimky z placení by se mohly týkat jen tělesně postižených.

Podrobné detaily svého plánu zatím náměstek sepsány nemá. Až je dá na konci března dohromady, předloží je ministru Eduardu Janotovi, který materiál buď zastaví, nebo opraví. Dokument pak zůstane ležet v šuplíku a má se stát inspirací pro ministra, který usedne na křeslo po volbách.

Návrh zůstane zřejmě v šuplíku 

Pokud se ale ministrem financí stane někdo ze zástupců dvou nejsilnějších politických stran, nápad se silniční daní zřejmě neprojde. "Jako stínový ministr financí tento návrh odmítám. Většina motoristů si kupuje silniční známky a tenhle způsob pro podporu výstavby a údržbu silnic postačuje," tvrdí místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Sociální demokraté podle něj spíše uvažují o zvýšení cen mýtného, protože jeho ceny se od roku 2007 nezvyšovaly, přičemž se zvýšila inflace.

Proti Chrenkově silniční dani jsou i zástupci ODS. "Vzhledem k tomu, kolik je u nás vozidel, tak by zavedení silniční daně přineslo obrovský nárůst byrokracie," argumentuje ekonomický expert Martin Kocourek. Podle něj by v takovém případě musela vzniknout nová forma daňového přiznání, což by zkomplikovalo život nejenom řidičům, ale i finančním úřadům.

"Pokud ministerstvo financí chce z lidí vytáhnout další peníze, tak ať to dělá přes stávající daňovou soustavu," vzkazuje Kocourek. Nápad by naopak akceptovali zástupci motoristů. "My bychom to vítali. Ale jen v případě, že by se díky této nové dani zlepšilo rozvíjení dálniční sítě v ČR. A že by se i na silnicích zvýšil komfort jízdy," řekl mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.

Do peněženek sáhlo řidičům už nyní ministerstvo dopravy. Vozy nad 3,5 tuny musí nově platit mýtné. Zvýšily se i sazby mýtného, a to v pátek odpoledne, kdy měly mít podle původních plánů zákaz jízdy. Ve všedních dnech naopak mýto zlevnilo.

Zdražily také dálniční známky. Letos za ně řidiči osobních aut platí o dvě stovky více. Od roku 2011 mají nově vozit elektronické viněty.

Podrobnosti o silniční dani se dočtet již tento čtvrtek v týdeníku Ekonom