Vlajková japonská letecká společnost Japan Airlines se podle očekávání uchýlila pod ochranu řízeného bankrotu, který bude jedním z největších v japonské historii. Dlouhodobě ztrátová společnost projde v ochranném režimu za plného provozu ozdravením a výrazným zeštíhlením.

JAL je podle výše tržeb největší leteckou společností v Asii. Nad řízeným bankrotem bude dohlížet stát. Smyslem tohoto kroku je firmu kompletně ozdravit a především ji zbavit dluhů. Ty dosahují asi 16 miliard dolarů (zhruba 288 miliard Kč).

JAL se dlouhodobě potýká se ztrátami a za posledních deset let už podnik musela třikrát zachraňovat tamní vláda. Cesta k ozdravení podle analytiků teď povede přes výrazné snížení nákladů a omezení počtu linek. Firma si ale také bude muset ujasnit, které letecké alianci dá přednost a jak velký podíl v ní bude moci mít zahraniční kapitál.

Až dosud JAL v Japonsku platila za vlajkovou leteckou společnost. V očích mnoha Japonců symbolizovala poválečný rozmach Japonska, neboť od roku 1951, kdy byla malým podnikem s hrstkou pronajatých letadel, se dokázala změnit v korporaci s téměř 50 tisíci zaměstnanci a flotilou skoro 280 letadel.

JAL ale nebude zdaleka jedinou velkou leteckou společností, která má za sebou bankrot. Tím si prošli i její velcí konkurenti ze zámoří, například Delta Air Lines nebo United Airlines. JAL se podle zdrojů chystá propustit kolem 15.000 zaměstnanců, což je asi třetina pracovní síly, a zrušit kolem dvaceti nerentabilních linek.

Řízený bankrot bude obdobný, jakého využívají firmy v USA v rámci kapitoly 11 úpadkového zákona. Jde o vyhlášení soudní ochrany před věřiteli, kdy firma dál pokračuje v činnosti, ale nemusí plnit závazky. Na její hospodaření ale dohlíží soud, který jí rovněž musí schvalovat významnější platby a další finanční toky.