Sarkozymu se tak podle agentury Reuters z manažerů Renaultu nepodařilo dostat příslib, aby se ve Francii soustředila hlavní část výroby populárního modelu.

Sobotní schůzkou Sarkozyho s vedením Renaultu vyvrcholil tlak Paříže na to, aby Renault zachoval v domácích továrnách co nejvíce pracovních míst. Objevily se totiž obavy, že čtvrtá verze Clia se bude vyrábět celá nebo z velké části v Turecku.

Dosud se o výrobu Clia dělila turecká Bursa s francouzskou továrnou ve Flins nedaleko Paříže. Renault však potřebuje vyrábět levné malé vozy v místech s nízkými výrobními náklady, jinak nebudou konkurenceschopné.

Ghosn púdajně souhlasil s tím, aby se na Flins udržela pracovní místa a aby závod v budoucnu vyráběl elektromobily i auta na spalovací pohon. Nyní Renault vyrábí 180 tisíc vozů Clio v Turecku a asi 125 tisíc ve Flins.

Ministr průmyslu Christian Estrosi řekl, že výrobní strategie Renaultu je zásadní politickou otázkou, protože auta určená pro Francii se mají podle něj vyrábět doma. Vláda má na Renaultu 15 procent akcií a Estrosi tento týden uvedl, že tento podíl státu by se mohl zvýšit až na 20 procent, aby mohla vláda lépe prosadit své zájmy.

Do věci začala zasahovat Evropská komise, která má obavy z toho, že Paříž by mohla začít uplatňovat neformální ochranářské sliby, které si loni na automobilkách Renault a PSA vynutila výměnou za levné úvěry v čase krize. Komise požádala v pátek francouzskou vládu, aby jí podala vysvětlení ohledně svých požadavků na Renault. Ministři vlády však dali najevo, že Paříž má na své požadavky vůči Renaultu plné právo.