Obchodní řetězce budou na tuzemském trhu navzdory hospodářské krizi expandovat i v letošním roce, kdy plánují otevřít desítky nových prodejen. V Česku loni sice fungovalo již zhruba 1400 supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen, obchodníci ale tvrdí, že na trhu je pro nové obchody stále prostor.

Například společnost Tesco Stores ČR, která patří mezi největší obchodní řetězce v ČR, chce letos otevřít zhruba tři desítky nových supermarketů, hypermarketů i samoobsluh Tesco Expres. Tempo expanze bude rychlejší než loni, kdy Tesco v Česku zprovoznilo 21 obchodů.

Nové prodejny Tesco otevře například v Praze, Sušici, Studénce či Chodově u Karlových Varů. "Budeme zároveň pokračovat v modernizaci našich obchodů," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová. Tesco nyní v ČR provozuje 133 obchodů.

Nové obchody chce v letošním roce zprovoznit také společnost Lidl, která loni otevřela deset nových diskontních prodejen a jejich počet díky tomu vzrostl na 210.

"Pro rok 2010 je plánována výstavba několika dalších objektů. Přesný počet nelze v současné době stanovit vzhledem k tomu, že je řada projektů ještě ve fázi příprav," sdělila mluvčí Lidl ČR Sandra Kipeťová.

Pokračovat v expanzi hodlá i společnost Ahold, která loni zavřela 21 neziskových obchodů a na konci roku 2009 v Česku provozovala 278 supermarketů a hypermarketů Albert. "V letošním roce budeme pokračovat v otevírání nových prodejen Albert, a to především supermarketů," uvedl mluvčí Ahold Czech Republic Libor Kytýr. Plánovaný počet nových prodejen nicméně nezveřejnil.

Opatrný byl při komentování plánů na letošní rok mluvčí hypermarketů Kaufland Michael Šperl. "Budoucí vývoj lze jen těžko odhadnout vzhledem k tomu, že nechceme mystifikovat nepřesnými údaji. Plány pro další expanzi podléhají dlouhodobým strategickým úvahám, nikoliv krátkodobým či střednědobým výkyvům na trhu. Z této pozice lze očekávat, že i nadále budeme usilovat o další výstavbu našich prodejen," podotkl.

Kaufland loni v Česku otevřel pět nových hypermarketů a jejich počet se na konci roku zvýšil na zhruba 90.

Skoupý na podrobné informace byl také mluvčí diskontních prodejen Penny Market David Kolář. "I v roce 2010 budeme rozšiřovat naši prodejní síť se stejnou intenzitou jako v minulých letech," uvedl. Na konci roku 2009 v Česku fungovalo 325 prodejen Penny.

Obchodní řetězce v Česku již mají zpravidla obsazena velká města a nyní se podle odborníků budou stále častěji zaměřovat na menší sídelní útvary s 5000 až 30.000 obyvateli. "Obchod Tesco Expres máme například v Rokytnici nad Jizerou, kde žije přibližně 3000 obyvatel," podotkla Karasová.

Podle Kytýra nelze stanovit spodní hranici velikosti měst, do kterých společnosti Ahold při expanzi zamíří. "Mezi kritéria pro vhodnou lokalitu patří například velikost kupní síly v dané lokalitě, dostupnost a spádovost místa či počet a typ přítomných konkurentů. Jsme přesvědčeni, že ve velkých i menších městech stále existují místa, kde můžeme otevřít novou prodejnu Albert," uvedl. 

Na začátku loňského června bylo v Česku podle údajů společnosti Incoma GfK 587 diskontních prodejen, 558 supermarketů a 246 hypermarketů. V roce 1998 fungovalo v Česku 234 diskontních prodejen, 487 supermarketů a 25 hypermarketů.