Desítky pump na úzkém pásu u německých hranic se už v honbě za německým řidičem předhánějí v cenách, které jsou leckdy nižší než u většiny pump ve vnitrozemí. Kdysi nebývale lukrativní byznys teď místní petrolejáře už sotva uživí.

Pump tady dosud přibývalo geometrickou řadou. Investoři větřili snadný byznys a i když je tu nyní už poněkud „přepumpováno“ a české ceny benzínu a nafty zvedla pro letošek vyšší spotřební daň, nikdo zatím nekrachuje. Snaží se přežít za každou cenu.

Konec štědrých časů

Roky přitom platilo - Prodávat v blízkosti německých hranic benzín a naftu je zlatý důl. Minimální konkurence, marže mnohonásobně vyšší než ty vnitrozemské, zákazníci s německými espézetkami v dlouhých frontách u stojanů. Přestože ceny tady bývaly na litru o tři až čtyři koruny vyšší než u leckteré vnitrozemské stanice, plnili němečtí řidiči i přivezené kanystry. Jejich vlastní pumpy jen pár kilometrů na německém území byly stále mnohem dražší. Jsou tyhle časy nenávratně pryč?

„Asi ano,“ opáčí Vladimír Zábranský, jeden z majitelů pump, které stojí u hranic už léta. Čerpací stanice „Čerchovka“ stojí v Klenčí na Domažlicku hned vedle areálu firmy První chodská, ve které je Zábranský spolumajitel. „Prodej pohonných hmot teď jde hodně dolů. Není to náš hlavní obor, ale prodělávat na tom nemůžeme. Teď v pumpě už vyděláváme víc na prodeji dalšího zboží než benzínu,“ vysvětluje majitel Čerchovky.

V polovině minulého týdne tam stál litr nafty 27,60, tedy o 70 haléřů méně než jaký byl v ten den průměr za celou republiku a Natural 95 (v Německu pod označením Super) stál 29,70 korun, o dvacetník pod českým průměrem. Pro srovnání – sousední bavorské pumpy nabízely ten den naftu za 1,18 euro, tedy zhruba za třicet korun.

Němci, jeďte k nám!

Vliv na to, že se průměrné české ceny přiblížily těm německým – především u nafty – má teď hlavně fakt, že letos začala platit u nás o korunu vyšší spotřební daň, což pumpaři prakticky beze zbytku promítli i do cen řidičům. Ne tak všude u hranic. Tam jde o to německého řidiče přilákat na co nejnižší cenu paliva a když už jednou nakupuje, tak mu prodat i stále žádané cigarety, alkohol, kávu, suvenýry i třeba hračky. Bavorské pumpy tak nadále žehrají na českou konkurenci.

Stačí vystoupat z Klenčí k hraničnímu přechodu Lísková, kde už roky kousek před bývalou celnicí na českém území prodává Němcům palivo pumpa OMV. Vedoucí není sdílný, prý nesmí podávat žádné informace, ale je na něm vidět, že z konkurence velkou radost nemá. Jen pár desítek metrů dál přímo u hranice totiž postavila teď v prosinci svou čerpačku Free one shop společnost Start Step. Ceny má nižší než OMV a stejně jako Čerchovka hodně pod republikovým průměrem.

„Už to není žádný obrovský byznys, nedá se už rychle vydělat. Přežije jen ten, kdo podniká férově a dlouhodobě,“ tvrdí zástupce Start Stepu Tomáš Oslovič.

Bavorští pumpaři vidí, jak jejich čeští kolegové tlačí dolů ceny kvůli obří konkurenci v českém příhraničí, ale nenadělají s tím nic. „Je to katastrofa. Myslel jsem, že když se u vás zvýší daň, tak i tady blízko nás vzroste cena. Ale cena zatím moc neroste a navíc je těch vašich stanic stále víc,“ kroutí hlavou Eduard Schottenheim z pumpy Freie Tankstelle v blízkém Treffelsteinu.

Pro benzín i šňupavý tabák

Podobně mluví i lidé z pump Aral nebo Avia v několik kilometrů vzdáleném Furth im Wald. Leč němečtí zákazníci mají jasno. „Je to výborné, natankuji u vás stále ještě laciněji a dám si u vás dobrou kávu,“ říká třeba starší muž z Waldmünchenu. Pochlubí se také v Česku koupeným šňupavým tabákem, ale jméno řekne jen to křestní – Schors, tedy v bavorském dialektu Georg. Nakupuje prý benzín nejen v blízké Lískové, ale často i za čárou za městem Furth. Přechod Folmava je totiž doslova ráj pro německé tankující řidiče. Benzinky už vytlačily i donedávna dominující vietnamské tržnice. Pohonné hmoty tu prodává na malé ploše u chátrající celnice hned šest velkých pumpařských sítí. Agipu patří dvě pumpy, je tu Benzina, OMV, Robin Oil a Free one shop. Obří totemy, obrácené k německé hranici hlásají ceny paliva většinou už rovnou v eurech. Nafta za 1,09 eur (v tři kilometry blízkém Furthu za 1,19), benzín za 1,13 až 1,15 eur (ve Furthu 1,36 eur).

U některých z folmavských pump jdou pistole u stojanů z ruky do ruky, jinde je pusto. Stačí malý rozdíl v ceně. Někteří tankovací turisté už ale dobře vědí, že když odolají lákání folmavských cen a dojedou dál jen o pár kilometrů do vnitrozemí, čeká je v blízkosti Domažlic bezkonkurenčně nejnižší cena na česko – německém trhu. Nafta za pouhé euro (25,90 korun) a benzín Super za 1,03 eur (26,90 korun). „Kup jen kolu, tady je draho, tankovat budeme až u Tank Ona,“ haleká na manželku u folmavského Robin Oilu jeden z německých řidičů.
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru