Čína v loňském roce vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Celkový prodej motorových vozidel v Číně se loni podle oficiálních údajů díky vládním opatřením na podporu poptávky zvýšil o 46 procent na rekordních 13,6 milionu vozů. Oznámilo to v pondělí Čínské sdružení automobilových výrobců (CAAM). Potvrdilo tak odhad Čínského svazu osobních automobilů (CPCA) z minulého týdne.

V USA se loni prodalo 10,4 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, což bylo nejméně za 27 let. Čínský údaj zahrnuje i těžké nákladní automobily. Společnost Orient Securities však upozornila, že odbyt v Číně je vyšší než v USA i po odečtení zhruba 650.000 prodaných těžkých nákladních vozů.

"Prodej (v Číně) byl ve většině částí loňského roku mimořádně žhavý," uvedl analytik Čchin Sü-wen z firmy Orient. "Mnoho lidí muselo na svůj automobil čekat týdny nebo dokonce měsíce," dodal.

Prodej samotných osobních automobilů se loni v Číně zvýšil o 53 procent na 10,3 milionu vozů. V samotném prosince prodej osobních automobilů vyskočil dokonce o 89 procent na 1,1 milionu vozů. Analytici podle agentury Reuters očekávají, že v letošním roce prodej aut v Číně stoupne o zhruba deset procent.

Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles prodeje na rozvinutých trzích. Největší americká automobilka General Motors již začátkem minulého týdne oznámila, že její prodej v Číně loni stoupl o 67 procent na 1,83 milionu vozů. Největší evropský výrobce automobilů Volkswagen, jehož součástí je Škoda Auto, loni zvýšil čínský prodej o 37 procent na 1,4 milionu vozů.+

 

Klíčovou roli v rychlém růstu čínského trhu nyní hrají vládní opatření na podporu poptávky. Potenciál pro další růst pak přináší přetrvávající nízký podíl majitelů automobilů na celkové populaci země. Někteří analytici nicméně varují, že automobilky v budoucnosti čeká na čínském trhu ostřejší konkurenční boj a pokles zisků. V Číně v současnosti připadá na tisícovku obyvatel pouze 40 automobilů, tedy desetkrát méně než ve Spojených státech.