Pomineme-li okrajové modely jako je R8 nebo například dvanáctiválcová Q7, jsou si z určitého úhlu pohledu vozy této značky dosti podobné. Auta to jsou totiž výborná, mají mnohdy stejné (skvělé) motory, stejné převodovky, stejné platformy, stejné tvary v interiéru, jsou pořád stejně dokonalá až nudná. Jenže týden za volantem Audi A5 Sportback ukázal, že tento vůz není tak úplně stejný jako ty ostatní. Byli jsme překvapeni.

To se ovšem nebavíme ani o vzhledu, ani o interiéru. Tyto dvě věci se nesou přesně v duchu značky. Už snad ani není nutné rozepisovat se o tom, kterak má dnes testovaný model rozměrnou masku, elegantní design a čisté tvary. To samé můžeme říci také o interiéru. Je kvalitní, precizně zpracovaný a ergonomicky bezchybný, ale navlas stejný jako například u A4 Allroad. Kdepak, tímto si nás Sportback nezískal, toto už jsme viděli, přesně tohle jsme čekali.

Přesto se ještě musíme pozastavit u několika detailů. Velkou pochvalu si zaslouží poloha za volantem. Sedadlo řidiče lze seřizovat snad v úplně všech směrech. Potěšil nás nízký posaz za do ruky výborně padnoucím volantem, přehledné přístroje a multimediální systém MMI. Ale pojďme k praktičtějším stránkám věci.

Praktické kupé

Cestující vzadu se musí připravit na omezení v oblasti hlavy, což se dá očekávat už na první pohled. Ale co, jedná se přeci o jakési kupé, takže mohou být rádi, že mají alespoň svůj pár bezrámových dveří. No a konečně zavazadelník. Ten není nějak přehnaně obrovský, navíc je úzký a mělký (svou daň si zde vybral pohon všech kol, ale nezoufejte, on se vám ještě odvděčí), je ovšem výborně přístupný.

A to především díky výklopné stěně, která dělá z tohoto automobilu nejen sportovní liftback, ale také relativně praktický vůz. Na lyže vám postačí pouze klasický otvor, na vše ostatní ložná plocha, kterou získáte po sklopení zadních opěradel, a která není vůbec k zahození.

Ten nejsilnější

Výrobce připravil pro tento vůz širokou paletu motorizací, která se celkem logicky skládá ze známých jednotek. Kdo chce šetřit, ten šáhne po dvoulitrovém dieselu, pod kapotou testovaného Sportbacku byl agregát z opačného konce nabídky. Šestiválec 3.0 TDI patří mezi jeden z nejpovedenějších a v prakticky střiženém kupé plní funkci toho vůbec nejsilnějšího.

Znalí čtenáři už vědí, o čem bude řeč. Jen pro připomenutí zopakujeme základní údaje. Maximální výkon má tato jednotka na úrovni 240 koní, co ovšem pocítíte daleko více je vrchol točivého momentu. Ten má hodotu 500 Nm, k dispozici je už od 1500 ot./min a v nezměněné velikosti proudí na všechna kola ještě v průběhu dalších 1500 ot./min. Jistě nemusíme zdůrazňovat, že zátah to je velmi solidní.

Také díky pohonu všech kol je schopen model A5 Sportback vyrazit z klidu takovým způsobem, že vaše drahá polovička začne protestovat. Není divu. Přestože se motor musí postarat o ztráty v automatické převodovce, pohonu všech kol a na starost má hmotnost pohybující se kolem 1,8 t, dokáže vás rozpohybovat na stovku za 6,1 s. Tu největší parádu pak udělá během pružného zrychlení.

To vše se dá zvládnout s velmi zajímavou spotřebou. Výrobce slibuje hodnoty až přehnaně nízké, náš test ovšem ukazoval na čísla pohybující se kolem desítky, ale ani to nemůžeme považovat za špatné. Zkrátka třílitrové TDI se povedlo po všech stránkách.

1,8 tuny a zábava?

Jestli se pořád ptáte, kdy už začneme psát ta překvapující fakta, o kterých byla řeč v úvodu, tak je to právě teď. Čekali jsme nudný automobil, v podélném směru hodně svižný, ale poněkud nezábavný a řekněme sterilní, jenže ona to je pravda jen z části. Pohon Quattro, samosvorný diferenciál, systém Audi Drive Select a aktivní podvozek propůjčují Sportbacku zajímavé jízdní vlastnosti.

 

Co jsme rozhodně nečekali, byl fakt, že bude mít testovaný vůz přísně neutrální vlastnosti a poněkud hravou záď. Ano, je tomu přesně tak. Přestože se jedná o automobil velký a těžký, s vypnutou stabilizací se s ním dá užít hodně zábavy. Sice si nejsme tak úplně jistí tím, že právě tuto vlastnost budoucí majitelé využijí, ale je to zkrátka tak a hotovo. Pokud tedy na vás přijdou touhy po sportovním svezení, pak vězte, že se toto velké pětidveřové kupé vrhá do zatáček ochotněji, než byste čekali. Inu to slovíčko SPORT v názvu modelu není tak úplně scestné.

Elektronika vládne

Ale to je pouze jedna strana mince. Pokud budete chtít jezdit normálně, můžete si k tomu díky zástupu elektronických prvků chování Sportbacku přizpůsobit. Hlavně při jízdě po městě využijete režim Comfort. Elektronicky řízené tlumiče CDS se začnou chovat komfortně, převodovka bude řadit brzy, motor bude neslyšný a odezva na plyn laxní. K dispozici je ještě neutrální režim a režim, který si nakombinuje sám řidič, my jsme ovšem využívali nejvíce pohodlný Comfort a nebo ostrý Dynamic.

S třílitrovým šestiválcem spolupracovala dvouspojková automatická převodovka S-Tronic. Ani ta nebyla žádnou novinkou, také s ní už jsme se setkali a moc dobře o jejich nesporných kvalitách víme. Totiž během klidné jízdy řadí bezchybně, jenže my jsme byli v důsledku objevených nových jízdních vlastností naladěni jednoznačně sportovně. Zde si dovolíme upozornit na to, že automat najednou ztrácí rozum a především s přeřazováním na nižší rychlostní stupně si neví rady. Pádla pod volantem tuto nevýhodu z části eliminují, musíte se pouze připravit na menší prodlevu mezi vaším pokynem a reakcí stroje.

Kvalita za hodně

Celkově ovšem můžeme s klidným svědomím říci, že se jedná pouze o detail, který na celkovém hodnocení nic podstatného nezmění. Audi A5 Sportback má totiž pouze jednu jedinou podstatnou nevýhodu. Není pro každého, zkrátka je dost drahé. Kdo si bude chtít užívat stejně obrovský seznam příplatkové výbavy jako my, ten bude muset vytasit ze svého účtu bezmála dva miliony korun.

Audi A5 Sportback je ze svých blízkých příbuzných nejzajímavějším automobilem. Vypadá reprezentativně a dynamicky, při tom je ale relativně prostorné, páté dveře přidají na praktické stránce, s naftovým šestiválcem je zatraceně rychlé no a konečně umí být (když na to přijde) až nečekaně zábavné.

Výsledná známka 1
Plusy: motor, komfrot, jízdní vlastnosti
Mínusy: váha, cena

Základní cena v provedení 3.0 TDI S-Tronic: 1 270 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  573 289 Kč
Celková cena: 1 843 289 Kč

Objem motoru      2967 ccm
Maximální výkon     176 kW (240 k) / 4000 ot./min
Maximální točivý moment     500 Nm / 1500 - 3000 ot./min
Převodovka     7stupňová automatická
Maximální rychlost     250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     6,1 s
Udávaná spotřeba město     8,3 l / 100 km
Spotřeba mimo město     5,7 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba     6,6 l / 100 km
Spotřeba během testu     10,5 l / 100 km
Provozní hmotnost     1720 kg
Délka / výška / šířka     4711 mm / 1391 mm / 1854 mm
Rozvor     2810 mm
Zavazadelník / po sklopení     480 l / 980 l

Výbava: ABS, airbag řidiče a spolujezdce, airbag pro hlavu SIDEGUARD včetně bočních airbagů vpředu, automatická klimatizace, bezpečnostní sloupek řízení, podélně i výškově nastavitelný, dálkově ovládané centrální zamykání, dekorace hliník Hologram, determální skla - zeleně tónovaná, držák nápojů ve středové konzole, elektrické ovládání oken, ESP - elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu a ASR a EDS, hliníková optika interiéru, imobilizér, informační systém řidiče s monochromatickým displejem, kapota zavazadlového prostoru automaticky otvíratelná, kola hliníková litá v 6ramenném designu, velikost 7,5Jx17, s pneumatikami 225/50 R 17, mlhové světlomety, mřížka chladiče šedá, černá vysoce lakovaná pro 3.2 FSI a 3.0 TDI, 6,5palcový barevný informační displej v přístrojové desce, nástupní lišty hliníkové, paket osvětlení interiéru, paket leštěných prvků, potahy sedadel - tkanina Arcade na střední části sedadel, bočnice sedadel a obložení zadní části po stranách vedle sedadel v provedení z tkaniny Uni, přední sedadla výškově nastavitelná (manuálně), potah stropu v provedení z tkaniny barvy (stříbrná, černá, béžová), rohožky vpředu a vzadu, rádio Concert s osmi reproduktory, servotronic (kromě motorů 2.0 TFSI 132 kW a 2.0 TDI), rezervní kolo, dojezdové nouzové, volant sportovní 3ramenný kožený včetně hlavice řadicí páky a manžety v provedení z kůže, vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli směru v provedení z LED diod, elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, ukazatel venkovní teploty, zadní sedadla dělená se sklopnými opěradly.

Příplatková výbava:
Adaptivní světlo natáčivé ve směru jízdy, světlomety s plynovými výbojkami pro tlumená a dálková světla včetně ostřikovačů světlometů; automatická dynamická regulace sklonu světlometů (10 068 Kč), adaptivní tempomat (37 038 Kč), alarm včetně kontroly vnitřního prostoru, ochrany proti odtažení vozidla a nezávislého zdroje (Back-up-Horn) (12 940 Kč), asistent dálkových světel (3 883 Kč), Audi drive select (8 614 Kč), Audi dynamic steering (28 709 Kč), Audi hold assist (1 457 Kč), Audi parking system advanced (35 300 Kč), dekorace dřevo Laurel, muškátově hnědé (11 200 Kč), informační systém řidiče s barevným displejem palubní počítač, Auto-Check-Control a ukazatel vnější teploty (3 317 Kč), kola hliníková v 5ramenném designu Dynamik, velikost 8,5Jx18 s pneumatikami 245/40 R 18 ( 27 981 Kč), komfortní automatická klimatizace 3zónová (16 213 Kč), navigační systém plus včetně MMI 3G a pevným diskem včetně 7palcového barevného displeje, integrovaného rádia, ovládací logiky MMI a pevného disku o kapacitě 10GB. Dále obsahuje 2 čtečky na SD karty a DVD mechaniku (80 666 Kč), paket odkládacích prostor (3 317 Kč), paket zavazadlového prostoru (2 708 Kč), Audi CES podvozek (31 578 Kč), sportovní diferenciál quattro (27 294 Kč), potahy sedadel kůže Milano (51 513 Kč), Audi Music Interface (7 036 Kč), Bang & Olufsen Soundsystem (27 294 Kč), rohožka na dně zavazadlového prostoru kombinace guma/látka (3 033 Kč), nastavitelná přední sedadla elektricky výškově a podélně nastavitelná sedadla, elektricky nastavitelný sklon sedáku a opěradla, elektricky nastavitelná opěrka bederních obratlů vpředu (29 152 Kč), vyhřívání sedadel vpředu pro sedadlo řidiče a spolujezdce (9 462 Kč), sedadla upevnění dětské sedačky Isofix pro sedadlo spolujezdce a vnější zadní sedadla (2 305 Kč), střední loketní opěrka vpředu na tunelové konzole s odklopitelnou přihrádkou (5 460 Kč), střešní okna střešní okno (28 143 Kč), vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné (7 036 Kč), multifunkční sportovní kožený volant s funkcí řazení, tříramenný design (9 623 Kč), xenonová světla Plus (30 123 Kč), zařízení pro převoz dlouhých předmětů včetně vaku na lyže (5 743 Kč), příprava pro zabudování mobilního telefonu sítě GSM duální, obsahuje rozhraní Bluetooth (15 083 Kč).