V minulém roce se v Česku prodalo celkem o 11 procent méně osobních a užitkových aut než o rok předtím. Za celkovým propadem je především pokles prodejů užitkových vozů, na kterých se podepsala nutnost firem šetřit a přeřazením lehkých užitkových vozů do kategorie osobních. V kategorii užitkových vozů klesly prodeje za celý rok 2009 o hrozivých 67,7 procent. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů, které dnes zveřejní.

Výrazný pokles kategorie užitkových vozů, který byl patrný téměř celý rok, způsobila legislativní změna. Odpadla totiž valná část vykazovaných prodávaných aut z kategorie lehkých užitkových, tedy de facto osobní auta s mřížkami. Do loňského dubna totiž bylo na tyto "mřížkované" vozy uplatnit odpočet DPH.

Dubnovou změnou ale tento odpočet používaný firmami začal platit i pro osobní vozy, tudíž odpadla nutnost jejich přestavby na užitkové.

Registrace nových osobních a užitkových aut v Česku za rok 2009

Počet aut 2009Změna proti 2008 v %Tržní podíl v %
Celkem Česko181 086-11,1
z toho


1. Škoda Auto50 492-14,327,9
2. Ford18 5166,510,2
3. Volkswagen14 226-7,77,9
4. Renault12 216-11,66,8
5. Hyundai8 682-1,44,8
6. Citroen8 529-14,94,7
7. Peugeot8 281-19,54,6
8. Kia7 6005,84,2
9. Fiat5 561-9,83,1
10. Toyota5 027-24,52,8

Celkem se v Česku loni prodalo přes 180 tisíc aut. Nejúspěšnější značkou u českých zákazníků zůstává suverénně Škoda, za ní pak následují Ford, Volkswagen a Renault. Domácí jednička si udržuje více než čtvrtinový podíl na trhu, z nejbližších konkurentů má Ford desetinu trhu, třetí Volkswagen necelých 8 procent.

Evropě pomohlo šrotovné, Janota ho Čechům zatrhnul

Na rozdíl od jiných evropských zemích Česko nesáhlo po stimulaci trhu prostřednictvím šrotovného. Reagovaly tak na pokles poptávky po automobilech v důsledku světové hospodářské a finanční krize.

Zákon sice v tuzemsku prošel parlamentem, ale konečné slovo měla v tomto případě vláda. Úřednická vláda Jana Fischera však deklarovala, že šrotovné určitě nezavede. Ministr financí Eduard Janota k tomujiž loni konstatoval, že bude zavedeno až to bude pro zemi výhodné a v rozpočtu pro rok 2010na šrotovné nevyhradil žádné finanční prostředky.

Poslanci schválený zákon o šrotovném měl umožnit získat státní příspěvek na likvidaci starého auta a koupi nového bude ve výši 30 tisíc korun, nebo 60 tisíc korun při nákupu ekologicky šetrného vozu. Nárok na prémii budou mít lidé, kteří dají sešrotovat auto starší 10 let a které vlastní více než 2 roky.

Ceny nového auta nebude smět přesáhnout půl milionu korun, u ekologicky šetrných aut je limit vyšší až 700 tisíc korun. Šrotovné by mělo platit i při koupi staršího vozu. Ten ale nebude smět být více než rok starý mít najeto více než šest tisíc kilometrů.

Z okolních zemí zavedli šrotovné v Německu, Rakousku, na Slovensku. Sáhli po něm i v Británii, Francii, Španělsku nebo Rusku. Z důsledků však těžily české automobilky a vlastně i celý český průmysl. 

Jen v Německu v loňském roce díky šrotovnému stoupl prodej automobilů o 23 procent na 3,81 milionu vozů, tedy na nejvyšší úroveň od roku 1992. Ve Francii loni prodeje i díky vládním stimulům vystoupaly nejvýše od roku 1990, když se prodalo celkem 2,269 milionu vozů. Na třetím největším trhu v Evropě v Itálii prodeje mírně klesly o 0,2 procenta  na 2,158 milionu vozů.

 

Německé šrotovné vyhnalo výrobu na rekord

Výroba nových osobních aut na území České republiky loni stoupla na rekordních přibližně 970.000 vozů, což je zhruba o tři procenta více, než v roce 2008. Na čtvrteční tiskové konferenci to uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Podle Šípka jde o odhad, definitivní údaje budou dostupné během několika dnů. Škoda Auto v domácích závodech vyrobila méně aut kvůli přesunu produkce do zahraničních závodů. Naopak produkce kolínské TPCA a nošovické Hyundai vzrostla.

Kategorie nákladních vozů zaznamenala pokles výroby o 70 procent na více než 1000 vozů. Produkce autobusů klesla přibližně o 12 procent.

Prodej nových osobních a lehkých užitkových aut v ČR podle dnes zveřejněných údajů Svazu dovozců automobilů loni klesl o 11,1 procenta na 181.086 vozidel.