Dráhy chtějí v příštích letech zmodernizovat více než 1000 vagonů pro osobní dopravu, jen v roce 2010 čeká omlazovací kůra na zhruba 150 vozů, což bude dráhy stát přes miliardu korun. "Revitalizace vozů je nejrychlejší a nejméně nákladný postup, jak zlepšit kulturu cestování,“ uvedl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek.

V současné době se tak připravují výběrová řízení na revitalizaci interiéru pro vnitrostátní rychlíky i na modernizaci vozů pro vlaky EuroCity a interCity. Výběrová řízení budou vyhlášena do jara letošního roku a s modernizací se má začít v průběhu roku.

Revitalizací nebo modernizací tak může v příštích třech až čtyřech letech postupně projít přes tisíc osobních vozů Českých drah. Jen letos do ní bude investováno přes miliardu korun. „Půjde především o přečalounění sedáků, výměnu koženky za příjemnější textilní potahy, výměnu podlah, opravu oken a WC nebo obnovu vnitřních stěn,“ dodal Blažek.

Projekt byl přitom odstartován již před rokem 2009, ale teprve loni dostal jasnější pravidla a vozy začaly dostávat vzhled vnitřního prostoru v souladu s korporátním designem. V loňském roce prošlo revitalizací 22 vozů 1. třídy a několik vagónů 2. třídy.

Pro EuroCity a InterCity klimatizace

Dráhy chtějí poslat do modernizace ještě letos 58 vozů určených pro mezistátní a vnitrostátní vlaky EuroCity a interCity. "Z pohledu cestujícího je největším přínosem dosazení klimatizace nebo zcela nového WC včetně uzavřeného systému a úpravy vodního systému. Vozy dostanou také moderní audiovizuální systém pro informování cestujících,“ řekl Blažek.

S modernizovanými vagóny se tak setkají cestující například na tratích z Prahy do Ostravy nebo z Prahy do Brna a dále na Slovensko nebo do Rakouska. Tento stupeň modernizace počítá podle rozsahu úprav a typu vozů s náklady od 3 do 15 milionů Kč na jeden vagón.

"Vedle vozů pro mezistátní vlaky a spoje interCity projdou podobnou „omlazovací kůrou“ i velké osobní vagóny pro motorové rychlíky a osobní vlaky,“ upozornil Blažek. "Tyto vagóny dostanou nové nástupní dveře ovládané tlačítky a za jízdy blokované proti otevření, nový interiér s pohodlnějšími, látkou potaženými sedačkami, přestavěn bude systém WC a dosazen bude audiovizuální informační systém. Na rozdíl od expresních vagónů ale nebudou osazeny klimatizací,“ doplnil.

Takhle budou vypadat modernizované vagóny

 

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru