Je to ještě horší, než když se mýtné zavádělo v Česku, míní čeští dopravci. Slovensko má za sebou druhý den provozu výběru mýta a problémy stále nekončí, naopak stížností přibývá.

„Slováci to neměli připravené, chtěli to mít spuštěné příliš rychle,“ říká šéf dopravní firmy M+L Logistik Josef Melzer a s ostatními dopravci se shoduje, že systém výběru mýtného je ještě horší než český, který však sám daleko zaostává za německým či rakouským.

Protesty i hrozba blokádou

Včera ráno na Slovensku zkolaboval registrační systém zřizovatele společnosti SkyToll, proto někteří řidiči čekali na vyřízení palubní jednotky více než 24 hodin. Tlačili se přitom v malých kancelářích společně s dalšími řidiči.

„Tyto problémy ale nečekají jen ty, kteří odložili nákup jednotky na poslední chvíli,“ vysvětluje mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Podle něj jsou i tací, kteří si čtečku objednali a zaplatili, ale ještě nedostali. V potupných frontách v současných mrazech tak musí stát také.

„Katastrofa, něco takového jsem dlouho neviděl. Je to nepřipravené, tlačíme se tu, venku je zima – hrůza!“ rozčiloval se na hraničním přechodu Svrčinovec jeden polský řidič. Nepřehlednou situaci na výdejnách jednotek museli vyřešit až sami řidiči kamionů a zavedli pořadníky.

Autodopravci již hrozí ostrým protestem, vyzývají vládu k dialogu a žádají parlament, aby svolal mimořádnou schůzi. Chtějí, aby poslanci projednali petici, kterou spustila Unie autodopravců Slovenska (UNAS) v pondělí. Během 48 hodin získali víc než 20 tisíc podpůrných podpisů. Dopravci žádají snížení spotřebních daní na naftu, silniční daně a označení zpoplatněných úseků. Chtějí také, aby vláda zatím výběr mýtného pozastavila.

„Třeba v Německu, když zjistili, že systém ještě není plně připravený, výběr o rok odložili,“ popisuje Melzer. Kamiony tam tak celý rok 2004 jezdily zdarma, než byly všechny problémy dořešeny. A německá vláda se dosud s provozovatelem systému firmou Toll Collect soudí o náhradu škody. Realizace systému firmou SkyToll je podle dopravců absolutně nezvládnutá a slovenský systém považují za nespravedlivý a ve vyspělé Evropě nepředstavitelný. Podle informací HN zvažují dopravci příští týden i možnost blokády Bratislavy. Na reakci si počkají do 12. ledna.

„Nevíme, kdy jezdíme po zpoplatněném úseku a kdy ne. Nemáme možnost, jak si zkontrolovat, kdy vozidlo na úsek vjelo a kolik kilometrů na něm ujelo,“ prohlásil František Komora, šéf Unie autodopravců SR. SkyToll ale jakékoliv problémy odmítá s tím, že dopravci o všem věděli dlouho dopředu, ministerstvo dopravy k problému mlčí.

I když výdejní místa kolabují již nyní, hlavní nápor se očekává až ve čtvrtek. Dnes je totiž na Slovensku státní svátek a až po něm se doprava po novém roce naplno rozjíždí. Na hranicích s Ukrajinou se zase čeká na konec ruských Vánoc.

Evropské mýtné do tří let?

Zítra se také po novoroční odstávce rozjede výroba v žilinské automobilce Kia. Právě tam proudí převodovky z českých Nošovic. Kamiony přitom jezdí právě přes přechod Mosty u Jablunkova, který je od pondělí zablokovaný kolonou kamionů.

„Ve čtvrtek už snad bude provoz klidný,“ doufá mluvčí nošovického závodu Huyndai Petr Vaněk.

Situace se zatím na tomto přechodu nelepší. Slovenská policie totiž včera zamítla návrh vlády, aby mohli řidiči do vnitrozemí pro palubní jednotku dojet i bez mýtného a nemuseli tak kamiony odstavovat na hranicích. Problémy jsou ale téměř na všech přechodech. Desetikilometrové kolony jsou například i ve Vyšném Komarníku na východě země, ale i na maďarsko-slovenském přechodu Rajka u Bratislavy.

V Česku výběr mýtného funguje třetí rok, jeho zavedení také provázely problémy a také došlo k zablokování hraničních přechodů. EU má nyní ambiciózní plán – výběry mýtného sjednotit do jednoho systému. Chce to stihnout během tří let.