ALO Jewelry

 

Česká dílna

Klenotnická společnost ALO Jewelry vyrábí a prodává briliantové šperky od roku 1995. Klenoty se vyrábějí v Praze. Zákazníky má nejenom na českém a slovenském trhu, ale i v dalších evropských zemích.

Tisíce prstenů

Zatímco v roce 2000 firma prodala 1000 diamantových prstenů ročně, dnes prodá stejné množství za měsíc. Týdně návrháři předkládají zhruba dvacet nových modelů šperků. Roční produkce se pohybuje v řádech stamilionů korun.

Modelky a miss

Loni se tváří firmy stala světová topmodelka Petra Němcová, která se podílela i na návrzích některých šperků. Majitel společnosti Alojz Ryšavý navrhl korunku pro vítězku soutěže Česká Miss v hodnotě přesahující milion korun.

Alojz Ryšavý 33

Narodil se v Banské Štiavnici, pochází z rodiny zlatníka a módní návrhářky. Vystudoval obor zlatník-klenotník. V roce 1995 založil společnost ALO Jewelry.

14 let na trhu

Společnost ALO Jewelry, která byla založena v Praze, funguje na trhu již 14 let.

 

Herečka Marilyn Monroe před lety prohlásila, že diamanty jsou nejlepším přítelem ženy. Alojz Ryšavý, šéf klenotnické firmy Alo Jewelry, se tím řídí. Z původně malé firmičky se mu podařilo vybudovat šperkařské impérium, které z výrobny v pražských Holešovicích dodává šperky do celého světa. Obrat firmy se vyšplhal k půl miliardě korun a ani v krizi neklesá. Naopak. "Letos máme ve srovnání s loňským rokem přibližně dvacetiprocentní nárůst," potvrzuje Ryšavý. Jeho rukama procházejí šperky za miliony korun, při rozhovoru jen tak mimochodem zvedne diamant za čtyři miliony korun, který mu leží na stole.

 

HN: Rok 2009 je pro většinu firem rokem krize. Také sčítáte ztráty? Jaký byl loňský rok pro šperkařskou firmu?

U nás se krize neprojevuje. Naopak. Nevím, zda je to spojeno s tím, že šperky jsou emoční věci vhodné pro důležité životní události, nebo zda lidé více důvěřují uložení peněz do diamantů, ale my letos máme ve srovnání s loňským rokem přibližně dvacetiprocentní nárůst tržeb.

HN: Jaký tedy očekáváte obrat?

Celkový obrat společnosti ALO Jewelry včetně mezinárodních poboček je těsně pod hranicí půl miliardy korun.

HN: Dodáváte šperky do tří set obchodů, neuvažujete i o vlastních prodejnách?

Momentálně máme v Česku a na Slovensku zhruba stovku oficiálních prodejců, další padesátka prodejců je neoficiálních. Kromě toho šperky prodáváme do dvanácti zemí Evropy. S vlastními obchody určitě počítáme. Už nyní jsme otevřeli první vlastní butik na Slovensku a chceme i do dalších zemí.

V plánu máme Paříž, Hongkong i Londýn

HN: Do kterých dalších zemí konkrétně?

Jen na Slovensku máme nyní podepsané smlouvy na otevření dalších dvou vlastních obchodů. Pak bude následovat Praha, Vídeň a Budapešť. V dalších dvou až třech letech máme v plánu Paříž, Hongkong a Londýn. Dříve to nestihneme, otevřít tři butiky v takovém designu, na jaký spoléháme, za půl roku je totiž časově náročné.

HN: Jak velkou investici představuje jedna taková prodejna?

Třicet milionů korun. Rozhodli jsme se k vybudování vlastní sítě, protože chceme, aby lidé, kteří naše šperky nakupují, měli zážitek už při samotném nákupu. Chceme, aby člověk, který žádá někoho o ruku a kupuje prstýnek, nemusel stát u někde u pultu, ale aby se mohl posadit a dostalo se mu veškerého servisu. Nákup šperků si lidé mají užít, atmosféra musí být jiná než někde v supermarketu.

HN: Jaká je cena vašich šperků a jaký nejdražší šperk jste v Česku prodali?

Nejlevnější diamantové prsteny stojí od 10 000 korun. Nejdražší šperk, který jsme v Česku prodali, byl prsten s jedním diamantem v řádu několika milionů korun.

HN: A kupují je více Češi, nebo cizinci? Jak vlastně vypadá někdo, kdo si k vám jde koupit šperky?

Řekl bych, že je to tak půl na půl - Češi a cizinci. Každopádně to jsou odvážnější, extravagantnější lidé, kteří se ve špercích vyznají. Není to prostě někdo, kdo si jde jednou za život koupit prstýnek. Tito lidé se ve špercích vyznají a jsou trochu náročnější.

HN: Nakupují spíše muži nebo ženy?

To se také nedá říct. Často ženy vybírají a muži pak nakupují. Mnohdy totiž musí své muže doma popostrčit. Chlapům občas nedojde, že by měli koupit zásnubní prstýnek. Máme například hodně zákazníků, kteří zásnubní prsten nestihli koupit, a činí tak i po pěti letech. Mnoho mužů zase darování zásnubního prstýnku spojuje s narozením dítěte. Chodí k nám ale pánové, kteří si uvědomují, že než dát třeba mobilní telefon, je lepší diamantový šperk. Ten navíc může jednou i někdo zdědit.

V Ženevě vydražen zelený diamant za 3 miliony dolarů. Podívejte se i na další skvosty - FOTOGALERIE ZDE

Zlato dál poroste i začátkem příštího roku - čtěte ZDE 

HN: Jak je to vlastně s ukládáním peněz do diamantů? Je to dobrá investice?

Doporučuji ukládat peníze do diamantových šperků, protože jak zlato, tak diamanty mají dlouhodobě vzrůstající hodnotu. Je to také věc, kterou lze darovat nebo dědit, takže to nejsou jen dobře uložené peníze, ale navíc s ní darující udělá radost a dá tím najevo vážnost výjimečného okamžiku.

HN: Kdo například nosí vaše šperky?

Nosí je i světoví herci, jako jsou Pamela Anderson či Brad Pitt. Když natáčeli své filmy v Česku, navštívili náš showroom a nakoupili si tu. Na českém trhu pak prodáváme většině slavných herců či moderátorů, naši klienti jsou také známí lidé z byznysu. Většinou si ale nepřejí, abychom zveřejňovali jejich jména.

HN: Šperky vyrábíte v Česku. V době, kdy se odsud mnoho firem stahuje do levnějších krajin, neuvažujete také o tom, že byste výrobu přesunuly jinam?

Určitě ne. Návrhy šperků, vymodelování, vyrobení a zasazení kamenů bude v Česku. Polotovary ale vyrábíme všude po světě. Například z Itálie vozíme řetízky, z Hongkongu zapínání, barevné kameny brousíme v Indii a v Číně, větší diamanty v Antverpách. Pak také máme malé firmičky, které nám pomáhají s designováním, vyráběním polotovarů nebo perel.

HN: A diamanty nakupujete na Antverpské burze?

Ano, jsme první firma v Česku, která nakupuje na Antverpské burze. Jsme tam už dvanáct let a diamanty nakupuji přímo já. Kromě Antverp jezdím pro diamanty i do Izraele a nakupujeme pouze certifikované kameny vysoké kvality.

HN: Osvědčení dostane i kupující?

Na šperky vydáváme osvědčení. K těm větším mezinárodní, k těm menším naše. Je na nich vše o původu, čistotě a kvalitě kamenů. Na naše šperky se samozřejmě vztahuje celoživotní záruka na vypadnutí kamene, pokud nedojde k mechanickému poškození šperku.

Východní země jsou šperkařský ráj

HN: Zmínil jste, že nyní prodáváte své šperky ve dvanácti zemích Evropy. Proniknout do USA vás neláká?

Určitě ano. Už se nám podařilo prodat šperky i do Austrálie, ale není to tedy pravidlem. Své zákazníky máme i v Rusku, a jak jsem zmínil, do dvou let chceme otevřít vlastní prodejnu v Hongkongu. Ve východních zemích je o šperky obrovský zájem. Číňané bohatnou, pořizují si víkendová víza a jezdí nakupovat právě do Hongkongu. Pro firmy je to ráj, i před obchodem Louis Vuitton jsou fronty. Proto tam chceme mít obchod i my, nejprve ale musíme dokončit expanzi do Evropy.

HN: Jak jste se vlastně k prodeji a výrobě šperků dostal?

Vystudoval jsem klenotnickou školu, potom jsem si udělal v Antverpách certifikát diamantového odborníka. Zpočátku jsem vyráběl prstýnky sám a jen pro známé ze svého okolí. Prstýnky se však líbily, měl jsem stále více klientů, tak jsem si postupně vzal nejprve jednoho zaměstnance, pak druhého a dnes je nás ve firmě sto. Přibližně 70 lidí je ve výrobě a asi 30 zaměstnanců tvoří obchodné oddělení a office.

HN: Vaše šperky jsou dnes vedle značek jako Dior, Cartier nebo Chopard - jak se vám podařilo přesvědčit obchodníky ke spolupráci?

Nákupčího vždy přesvědčí kolekce. Pokud je povedená a zajímavá, máte šanci. Samozřejmě, že se to nedá zvládnout za rok, ale my jsme design našich šperků postupně přizpůsobovali nejvyšším nárokům klientů. Dnes jsou šperky "ALO diamonds" vyráběny ve špičkové světové kvalitě. Design našich šperků je schopný konkurovat značkám světové úrovně také díky výborným výrobním technologiím. Šperky tak můžeme prodávat vedle značek jako Cartier či Dior.

Každý návrh šperku schvaluji osobně

HN: Vy osobně schvalujete každý návrh šperku. Kolik jste jich už musel schválit?

Za patnáct let jsem musel schválit odhaduji více než deset tisíc vzorů. Vychází to na dvacet modelů týdně. Něco jsou limitované kolekce, kterých se vyrábí jeden až tři kusy, něco jsou kolekce nelimitované, které se vyrábějí ve větším počtu.

HN: Kde berete inspiraci?

Inspiraci čerpám každý den z života kolem sebe. Samozřejmě na to má také velký vliv cestování, protože tím trávím hodně svého času.

HN: Vyrábíte šperky i na zakázku?

Ano, ale jenom dražší třídu. Zákazník si je může navrhnout zcela sám, většinou ale využívá služeb našich designérů.

HN: Jaké jsou nyní nejnovější trendy v oblasti šperků?

Hodně jsou populární květiny z diamantů. My jsme s prvním květinovým prstýnkem přišli před třemi lety. Květy jsou budoucností šperku. Dále je nyní v módě růžové zlato s barevnými kameny. Je to spíš svěží móda. My nenabízíme konzervativní šperky.

HN: Sám nosíte i něco od konkurence, nebo jen vlastní díla?

Od konkurence maximálně hodinky. Já nosím již delší dobu jen jeden šperk, a to je opál s černými diamanty.