Nálada mezi německými spotřebiteli se opět zhoršuje a klíčové indexy v nejbližší době patrně zaznamenají další pokles. Ukázal to index institutu GfK na leden, který se opírá o výsledky průzkumu provedeného na vzorku asi 2000 obyvatel Německa. Průzkum zjistil, že lidé nejsou ochotni tolik utrácet za dražší věci.

Hodnota indexu se snížila na 3,3 bodu z prosincové hodnoty 3,6 bodu. Je to třetí měsíční pokles v řadě a indikátor už je výrazně pod čtyřletým průměrem, který činí 4,9 bodu. Výsledek zklamal i analytiky, kteří v průměru čekali, že index klesne pouze na 3,5 bodu.

Institut v předběžné zprávě na prosinec uváděl, že index je na 3,7 bodu. Zpřesnění dat tedy ukázalo, že realita je mírně horší. Na rozdíl od jiných indexů nehodnotí tento indikátor aktuální chování spotřebitelů, ale jejich záměry.

Proces oživení v ohrožení

Ekonomové předpokládají, že slabší výdaje německých domácností budou na začátku roku negativně ovlivňovat proces oživení největší evropské ekonomiky. "Pokud by tento vývoj pokračoval i v dalších měsících, pak bude rok 2010 z hlediska soukromé spotřeby obtížnější než rok letošní," podotkl institut.

Relativně horší vyhlídky naznačily i některé maloobchodní podniky v Německu. Například řetězec Metro předpokládá, že čtvrté čtvrtletí nebude o nic lepší než čtvrtletí předchozí. Zatímco ve druhém čtvrtletí soukromou spotřebu táhla podpůrná opatření, například šrotovné, ve třetím čtvrtletí už se spotřeba opět snížila.

Předpokládá se také, že se dál bude zvyšovat nezaměstnanost, zatímco na výraznější růst příjmů si lidé zřejmě budou muset počkat. Stovky tisíc lidí zaměstnavatelé přesunuli na zkrácený úvazek, k čemuž podniky v rámci programu Kurzarbeit nabádá vláda. Ta očekává, že tímto způsobem se podaří zabránit masivnímu propouštění v odvětvích nejvíce zasažených krizí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru