Letiště označované jako "Berlin Brandenburg International (BBI)", budované za jižním okrajem německé metropole Berlína, by mohlo přitáhnout cestující i z části Polska a České republiky. Řekl to Leif Erichsen, mluvčí společnosti Berliner Flughäfen, která provozuje obě stávající berlínská letiště - Schönefeld a Tegel.

BBI je nyní jednou z největších infrastrukturních staveb v Německu a největším letištním staveništěm Evropy. Díky informačnímu centru a hlavně 32 metrů vysoké vyhlídkové věži "infotower" se stalo turistickou atrakcí. Zájemci si mohou objednat i průvodce a autobus, který je povozí po rozlehlém areálu, který zatím připomíná měsíční krajinu. "Za poslední rok věž navštívilo kolem 400 tisíc lidí a uspořádali jsme 1400 projížděk autobusem," řekl Erichsen.

Kapacita nového letiště má vstřebat trvale rostoucí objem letecké přepravy v Berlíně. Po svém otevření na konci října roku 2011 přitom bude zajišťovat letecké spojení Berlína se světem samo, neboť současně s jeho uvedením do provozu utichne letiště Tegel v severozápadní části metropole. Už loni v říjnu muselo novým plánům ustoupit nejstarší berlínské letiště, slavný Tempelhof.

Erichsen naznačil, že by spádová oblast BBI mohla zasahovat až do západního Polska a severních Čech. Petr Hloušek z ruzyňského Letiště Praha však poznamenal, že berlínské letiště nebude představovat přímou konkurenci pražskému. "Částečně se překrývá spádová oblast, ale bude záležet na tom, které letiště nabídne lepší podmínky," vysvětlil expert.


Výzvy, před nimiž stojí berlínský a pražský vzdušný přístav, jsou podle experta na bezpečnost provozu do značné míry podobné. "Obě potřebují navýšit kapacitu na pokrytí budoucích požadavků, obě budou mít dvě souběžné dráhy a mezi nimi centrální terminál, podobná je i vzdálenost od centra metropole a plánované napojení na železnici," vyjmenoval Hloušek. Plánované rozšíření kapacity ruzyňského letiště spočívající ve výstavbě nové dráhy však nebude v takovém rozsahu.

Stávající letiště tak bude rozšířeno o zhruba 970 hektarů, takže celkově BBI zabere 1470 hektarů, což odpovídá rozloze 2000 fotbalových hřišť. Pod letištěm bude vybudován tříkilometrový tunel a železniční nádraží. Centrum Berlína by mělo být dosažitelné během 20 minut.