Vizitka SAAB
- Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro armádu neutrálního Švédska. O produkci automobilů se začala zajímat koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947. - Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se Saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

- Dvoutaktní motory - byť vylepšené - poháněly i typy 93, 95 a 96. Revoluční změna přišla s modelovým rokem 1966, kdy automobilka zařadila do nabídky čtyřtaktní čtyřválec, pocházející od Fordu.

- Neslavnější saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600.000 kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

- Saaby se až do konce 70. let s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.

- Nástupce slavné "devětadevadesátky" přišel v roce 1978. Model 900 byl pro mnoho lidí jedním z nejošklivějších automobilů své doby, pro pravověrné fanoušky švédské značky to ale byl poslední opravdový Saab.

- V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

- Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se konečně objevily i naftové motory. Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta ještě prohloubila. Letos v únoru pak automobilka požádala o ochranu před věřiteli. V srpnu byla podepsána dohoda o převzetí Saabu švédským výrobcem luxusních vozů Koenigsegg a v září do transakce vstoupila čínská automobilka Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Ta měla koupit menšinový podíl v Koenigseggu, aby mu pomohla převzetí financovat. Dnes se ale Koenigsegg plánů na převzetí automobilky Saab vzdal.

- Automobilka zaměstnávala ke konci loňského roku asi 4100 lidí a loni prodala téměř 100.000 vozů. Podle dokumentů předložených soudu při vyhlášení bankrotu prodělala v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun (téměř osm miliard Kč).

- Kromě automobilů Saab po druhé světové válce i nadále vyráběl letadla, vedle stíhaček (třeba Saab J 35 Draken či Saab JA 37 Viggen) to byly i dopravní stroje. Letecká továrna, jejíž hospodaření je odděleno od automobilky a ve které mají dnes největší podíl britská zbrojovka BAE Systems a švédský fond Investors AB, dodala i nejnovější stíhací letouny pro českou armádu, Jas-39 Gripen.

 

 

Americký koncern General Motor poodhalil svoje další plány se švédskou automobilkou Saab, která je jeho divizí. GM ji i nadále chce prodat jako celek, přičemž favoritem na koupi je nizozemská společnost Spyker Cars NV, která vyrábí sportovní vozy. Koncem listopadu ztroskotaly námluvy Saabu s švédským výrobcem luxusních vozů Koenigsegg.

Podle nejmenovaných zdrojů agentury Bloomberg dobře obeznámených se situací během víkendu v Curychu proběhla jednání mezi zástupci GM a Spykeru. Podrobnosti podmínek kontraktu však zdroje odmítly prozradit, protože jednání jsou velmi důvěrná.

Zástupci stran se odmítli k jednání vyjádřit. Případný prodej celého Saabu bude záviset na garancích švédské vlády a souhlasu Evropské unie s půjčkou v hodnotě 400 milionů eur od Evropské investiční banky (EIB), napsal Bloomberg. 

Prodej nizozemskému Spykeru "by byl správným krokem," uvedl Mike Tyndall, automobilový analytik londýnské Nomura Securities. "Nejsem si jistý, jestli to má Saab budoucnost dlouhodobém horizontu, což je způsobeno menším rozsahem výroby a oslabením značky."

Spyker není sám

Podle zdrojů agentur Reuters a AP koncern GM jedná o prodeji celé značky Saab i s dalšími zájemci. Podle Bloombergu je však Spyker favoritem jednání a to i přesto, že od svého vstupu na burzu v roce 2004 ani jednou neskončil v zisku. Proti neúspěšnému Koenigseggu má podle zdrojů i tak lepší pozici.

Dalšími uchazeči, kteří projevili zájem o Saab po neúspěchu námluv s Koenigseggem, patřila americká investiční firma Merbanco Merchant Banking. Tu ale GM z dalších jednání vyřadil začátkem prosince.

O Saab se dlouhodoběji uchází i miliardář Ira Rennert se svojí společností Renco Group.

Starší výrobní technologie do Číny

Americký koncern již dříve oznámil, že značku Saab rozdělí, pokud se mu do konce prosince nepodaří najít kupce. Jedná se přitom o budoucnost 4500 pracovníků. Prvním důkazem zpeněžení alespoň částí Saabu, je prodej části výrobního know-how do Číny.

Kromě vyjednávání se Spykerem se totiž v pondělí americká automobilka nezávisle dohodla na prodeji některých výrobních technologií pro modely Saab 9-3 a 9-3 s čínskou společností Beijing Automotive Industry Holding Co (BAIC).

Čínské straně také připadnou výrobní technologie na turbomotor a převodovku. Získá také část strojního vybavení na výrobu starších modelů a lidé ze Saabu budou BAIC pomáhat při vývoji a výrobě vlastní značky automobilu. 

Podrobnosti o finanční stránce kontraktu nebyly zveřejněny. Zástupce BAIC odmítl komentovat i to, zda má automobilka zájem o další součásti Saabu. "Dohoda je důležitým milníkem ve spolupráci BAIC se Saabem. Položila také velmi dobré základy pro další možnou spolupráci obou stran," uvedla pouze v krátkém prohlášení BAIC.

BAIC je pátým největším čínským výrobcem aut. Firma se akvizicí přiřadila ke Geely Automobile a dalším čínským firmám, které se snaží získat západní značky, a co nejvíce tak vytěžit z prudkého poklesu automobilového průmyslu po celém světě.

Saab patřil mezi čtyři značky koncernu GM, kterých se chce v rámci restrukturalizace zbavit. Po jejím dokončení se chce soustředit na produkci vozů a upevnění pozice značek Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac. Již v létě ukončil GM výrobu značky Pontiac, později se neúspěšně pokusil prodat značku Saturn, aby ji také zrušil. Další klenot portfolia Hummer získala čínské Tengzhong Heavy Machinery. Nyní se rozhoduje o osudu značky Saab.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru