Na 150 ze současných 130 kilometrů za hodinu by se brzy mohla zvýšit maximální povolená rychlost na italských dálnicích. Rozhodnout musí parlament, ale návrh má podporu ministra dopravy Altea Matteoliho.

Novinka by se zatím týkala pouze dálnic s třemi jízdními pruhy. Podle ministra Matteoliho by vyšší rychlost platila jen pro ta vozidla, jejichž obsah válců a bezpečnostní zařízení umožňují klidné cestování i při 150 kilometrech v hodině.

To by mělo automaticky vyloučit menší vozy a automobily postrádající bezpečnostní systém ABS a airbagy. A takových je dnes v Itálii většina.

Ovšem například list Corriere della Sera podotýká, že nyní i malý Fiat Panda může bezpečně jet stopadesátkou.

Matteoliho plány ale podpořil známý motocyklový závodník a mnohonásobný mistr světa Valentino Rossi. "Podle mě je to realizovatelný návrh. Nemluvím jako závodník, ale jako člověk, který často jezdí autem. Ostatně již nyní se často jezdí 150, v podstatě by se legalizoval současný stav."

Proti jsou pochopitelně Zelení. "V okamžiku, kdy se všichni snaží snižovat emise, by vyšší rychlost znamenala 1,5 tuny oxidu uhličitého navíc," upozornil místopředseda strany Attilio Bonelli.

Opoziční Demokratická strana cituje studii Evropské unie, podle níž by snížení rychlosti o tři kilometry za hodinu ročně zachránilo až 6000 životů. "Proto jsme zásadně proti," prohlásil poslanec demokratů Marco Filippi. Na italských silnicích dojde v průměru každý den k 600 nehodám, jež si vyžádají na 16 životů. Proto ostře protestuje i Svaz obětí silničních nehod. "Je to neuvěřitelný dárek silničním pirátům," rozhořčil se jeho předseda Antonio Lerario.

Pravdou ale je, že hodně nehod spíše než rychlost způsobuje hazardní jízda motorkářů. Problém není, jestli se má přidat další zákon k těm více než 50 tisícům, které již v Itálii platí, ale zda se dané předpisy dodržují .