Pryč jsou plány zelených na páteční zákaz jízd kamionů. Vláda vzala ze sněmovny zpět původní zákon pocházející ještě z Topolánkova kabinetu a chystá schválit nový plán, který upraví ceny mýta. Záměr kopíruje předchozí požadavky dopravců.

Bitva o kamiony trvala zhruba dva roky, nyní se rýsuje její konečná verze: V pátek od 15 do 21 hodin zaplatí kamiony podle počtu náprav 2,87 respektive 8,10 koruny za kilometr a v ostatních dnech 2,26 nebo 5,30 koruny za kilometr. Týká se to většiny kamionů, které splňují druhou emisní třídu.

Jen pro představu: čtyřnápravové kamiony nyní platí 5,40 koruny, třínápravové 3,70 koruny a dvounápravové 2,30 koruny.

Kolik to přinese? Nic

Do státní kasy toto opatření více peněz nepřinese. „Bude to cenově neutrální,“ prohlásil ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Potvrzují to i dopravci. „Možná ten, kdo pojede z větší dálky a nestihne se v pátek vrátit, zaplatí víc. Ale celkově to na nás nebude mít negativní dopad,“ řekl mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

Aby začal návrh platit, stačí jen rozhodnutí vlády, nikoliv hlasování ve sněmovně, jako tomu mělo být u „zákazového“ zákona. A ministr dopravy Gustáv Slamečka už má svůj záměr s ministry předjednán. Vláda jej projedná ještě v prosinci, platit začne od nového roku.

Zelení: Je to podfuk

Zelení, kteří se za zákaz jízd ještě za dob Topolánkovy vlády bili a dokonce hrozili odchodem z vlády, označují krok Fischerova kabinetu za podraz.

„Jestliže teď se ukazuje, že to byl vlastně podvod od ministerstva dopravy a že navrhuje, aby se snížila sazba mýtného v ostatní dny, tak je to skutečně podfuk,“ komentuje bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík.

Ministerstvo dopravy se brání tím, že zlevnilo ve všední dny mýtné dopravcům kvůli negativním dopadům finanční krize. Zákaz v neděli a prázdninová omezení platí dál.

Na mýtném by měl celkově stát i přesto vybrat v příštím roce víc. Začnou ho totiž platit i auta nad 3,5 tuny. Nově tak elektronickou „krabičku“ poveze asi sto tisíc řidičů. Jejich „větší dodávky“ přinesou podle plánů kolem šesti set milionů korun, dosud na dálničních kuponech zaplatili kolem 400 milionů. Celkově stát vybere letos na mýtném kolem pěti miliard korun. Otevře také nové zpoplatněné úseky dálnic a spustí mýto na dvou silnicích první třídy na Liberecku a Jihlavsku.

„Viněty“ za rok

Řidiči osobních aut si elektronickou „vinětu“ mají kupovat od roku 2011. Je ale možné, že se záměr o rok zpozdí. Ministr Slamečka chce totiž zákon, který přístroje zavádí, ještě upravit. Nechce, aby byly přenosné z jednoho auta na druhé. „Najdou se určitě podnikavci, kteří si koupí roční „vinětu“ a udělají si z toho byznys, když ji budou na hranicích půjčovat,“ obává se Slamečka.

Chce také, aby řidiči osobáků „vinětami“ platili za ujeté kilometry a ne za časové období, jako je tomu u známek.

Mýtné sazby 2010 (Zdroj: Ministerstvo dopravy)

♦ v souladu se změnou zákona navržena časová diferenciace dosavadních sazeb:

- v pátek od 15 do 21 hodin zvýšení až o 50 procent

- v ostatních časech snížení o 1,8 procenta

♦ zachována diferenciace podle počtu náprav vozidla nebo soupravy a emisní třídy

♦ změna formulace sazeb přispěje k snížení pátečního odpoledního provozu a umožní vstoupit do regulace provozu nákladních vozidel v tomto čase formu zákonem stanoveného zákazu

♦ projednáno bude vládou v prosinci 2009

 

Rozšíření časového zpoplatnění v roce 2010


♦ doplnění nově zprovozněných úseků:
- D1 Kroměříž - Říkovice
- D1 Bravantice - Bohumín
- D8 Lovosice - Řehlovice
- R1 Modletice - Slivenec
- R55 Hulín - Otrokovice
♦ zrušení dosavadní výjimky:
- R1 Slivenec - Řepy (dnem uvedení úseku Modletice - Slivenec do provozu)