Hned první kilometr dal zapravdu našemu očekávání, oproti třeba Škodě Octava Greenline vybavené jednotkou 1.6 TDI, padne stejný motor menšímu Golfu daleko lépe. Vysvětlení můžeme hledat jednoduše v rozdílu hmotností obou vozů, nebo také v prosté logice. Tedy že koncern VW přece nebude dělat motor, který by ve výsledku seděl lépe automobilu jiné značky.

Testovaný Golf nebyl zdaleka prvním, který si našel cestu do naší redakce. Už dříve jsme vyzkoušeli benzinovou jedna-čtyřku, vznětový dvoulitr a nakonec se dostalo také na projížďku v ostré verzi GTI (a zapomenout nesmíme ani na verzi Plus). Takže jsme přesně věděli, co nás čeká.

Lépe řečeno jsme věděli, co tento bestseller nabídne jak z hlediska vzhledu, tak z hlediska vnitřního prostoru, kvality zpracování a ergonomie. Ke všem zmíněným vlastnostem se jen těžko hledají věci, které by se daly patřičně zkritizovat. Ne nadarmo je totiž tento vůz považován za pomyslný etalon své kategorie.

Ano, vzhledově působí Golf pro někoho možná trochu chladně, ale to je tak malý detail, že se vlastně divím, proč jsem se o tom zmínil. Německý hatchback si své základní tvary drží celá desetiletí, takže můžeme zhodnotit vzhled tak, že auto vypadá zkrátka jako Golf a tečka.

Chladný, ale bezchybný

Poněkud šedý interiér opět může na někoho působit trochu depresivně, možná skoro až nudně. Ale stejně tak bychom mohli pro hodnocení použít termíny jako čistý design zbavený kdejakých zbytečností, takže si vyberte. Ať je to jak chce, opět nelze pochybovat o kvalitě. Můžu přemýšlet, jak chci, ale nevzpomínám si vůbec na nic, co by bylo podstatné a co by bylo nepovedené. Samozřejmě se tu a tam najdou nějaké ty poněkud laciněji vyhlížející plasty, ale ukažte mi automobilku, která na tom je jinak.

 

 

Ergonomicky je Golf bezchybný. U zkoušeného automobilu trochu chybělo ovládání audia umístěné na volantu, ale to je záležitost výbavy, případně nějakého toho příplatku. Jednoduchý přístrojový štít je výborně čitelný. Trochu bychom si dovolili polemizovat o modrém osvětlení, jenže to je zase taková trochu pochybná nevýhoda…

Nabídkou vnitřního prostoru Golf nezklame. Kdo četl dřívější testy, ten už moc dobře ví, že ani cestující vzadu nebudou strádat a že objem zavazadelníku většinu vašich potřeb na většině vašich třeba i delších cest dokáže uspokojit. Více konkrétnějších informací najdete v předchozích testech.

 

Naftový ideál

Pokud patříte mezi zákazníky, kteří hledají motor s nízkou spotřebou a výkonem tak akorát velkým, pak pro vás Volkswagen přichystal ideální volbu. Čtyřválcový common rail o objemu 1598 ccm je zkrátka tím pravým a navíc si můžete vybrat ze dvou výkonových variant.

Nám se pod ruku dostala ta silnější. Nejvyšší výkon měl tedy hodnotu 105 koní a z maximálních 250 Nm jsme se mohli těšit v oblasti od 1500 do 4500 ot/min. Absolutní základ tvoří stejná jednotka, která je ovšem o patnáct koní slabší. Jestli i to pro šestou generaci Golfu stačí, to vám tak docela říci nemůžeme, ale vzhledem k tomu, co předváděla silnější verze, bychom si dovolili tvrdit, že by v praxi nemusel být rozdíl tak velký.

Ještě kultivovanější

Systém čerpadlo-tryska nemá v dnešních dieselech šanci. Pomineme-li studené starty a vysoké otáčky, pak můžeme prohlásit, že o původci těch 250 Nm není ani vidu, ani slechu.

Když už jsme znovu narazili na ty newtonmetry, ještě doplníme, že postačují k tomu, aby vůz zdolal stokilometrovou rychlost za 11,3 sekundy. Automobil nelze označit za líný, stačí pouze v čas řadit, protože nad hranicí, kde končí maximu točivého momentu, už se přílišného zátahu nedočkáte. Mimo dané rozmezí je motor řekněme nenápadný. Pro svůj kultovní model ovšem Volkswagen také tuto vlastnost do jisté míry omezil.

Spotřeba s rezervou

No a dostáváme se k ožehavému tématu – ekologie. Majitele vznětové novinky může těšit fakt, že na každý kilometr ujetý v kombinovaném provozu vypustí pouze 119 gramů emisí CO2, což je chvályhodné a svůj podíl na tom nese také filtr DPF. Spotřeba ale bude opět pro mnohé trochu zklamání. Číslo, které vykázal palubní počítač po testu (6,1 l/100 km) by nemělo být dosažitelné dle výrobce ani při čistě městské jízdě, ale znáte to. Naše hodnocení nakonec přeci jen bude pozitivní, protože jsme vůz dostali k testu jako jedni z prvních a konkrétní automobil neměl najeto ani 1000 km.

Německý koncern se vyznačuje kromě kvalitního zpracování dílů také patřičnými jízdními vlastnostmi (to ví každé malé dítě). Ne jinak tomu bylo během našeho testu. Řízení sice drobné rezervy má, ale pro vůz této kategorie a tohoto zaměření to jsou věci zcela nepodstatné. Podvozek potěší svým nastavením. Příplatkové disky z cestovního komfortu něco uberou, vůz ale pořád zůstává příjemně univerzální.

Zajímavá nabídka

Cena je asi jediná vlastnost, kdy je Golf překonatelný. Základní dieselová motorizace ve výbavě Trendline vás vyjde na 439 900 Kč, abyste mohli využívat stejný motor jako my, musíte přihodit dalších 26 000 Kč. Důležité ovšem je, že i za tuto cenu se jedná o velmi dobrou nabídku. VW Golf má tolik pozitivních vlastností, že se to zkrátka vyplatí.

Jednotka 1.6 TDI tvoří s VW Golf jednoduše ideální dvojici. Kvalitní a oblíbený automobil je tak doplněný o kultivovaný motor, který nabízí nízkou spotřebu a je za rozumnou cenu. Jednoduše řečeno, naftový ideál.

Výsledná známka 1
Plusy: motor, podovzek, kvalita zpracování, ergonimie
Mínusy: chybějící ovládání audia na volantu

Základní cena v provedení Trendline: 465 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 31 500 Kč
Celková cena: 497 400 Kč

Parametry

Objem motoru   
    1598 ccm
Maximální výkon      77 kW (105 k) / 4400 ot/min
Maximální točivý moment      250 Nm / 1500 - 4500 ot/min
Převodovka      5stupňová manuální
Maximální rychlost      189 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h      11,3 s
Udávaná spotřeba město      5,7 l / 100 km
Spotřeba mimo město      3,9 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba      4,5 l / 100 km
Spotřeba během testu      6,1 l / 100 km
Provozní hmotnost   
  1314 kg
Délka / výška / šířka      4 199 mm / 1480 mm / 1779 mm
Rozvor      2575 mm
Zavazadelník / po sklopení      350 l / 1305 l

Výbava:
Čelní airbagy, kolenní airbagy, bezp. pásy s předepínači, ESP, ABS, EDS, ASR, MSR, ISOFIX, klimatizace Climatic s poloautomatickou regulací, rádio s CD-MP3, centrální zamykání, elektrické ovládání oken, ukazatel vnější teploty, ocelová kola 6J x 15, dojezdové rezervní kolo, halogenové světlomety, maska chladiče v černé barvy, tónovaná skla, potahy sedadel Roxy, výškově stavitelné sedadlo řidiče, volant stavitelný ve dvou osách.

Příplatková výbava: Atlanta – 4 kola z lehkých slitin 6 1/2 J x 16 se zajištěním proti krádeži, pneumatiky 205/55 R16 (nelze v kombinaci s pneumatikami pro celoroční provoz či sportovním paketem Atlanta) (27 400 Kč), černý lak (4100 Kč).