České dráhy chystají obří tendr na ostrahu svých nádraží. Podle informací HN chtějí nechat hlídat zhruba dvě stovky objektů. Projekt se rozběhne v příštím roce.

Dráhy se chystají vyhánět bezdomovce a vandaly, ročně na budovách a vlacích způsobují škodu převyšující 20 milionů korun.

Ostraha se bude týkat jak samotných budov nádraží, tak technických dep. "Ochranku chceme dát na velká nádraží a železniční uzly. Například do Prahy, Brna či Plzně. Výběr teprve upřesňujeme," popisuje mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Už nyní dráhy posílí ostrahu vybraných nádraží. A to kvůli bezdomovcům, kteří se tam na zimu stahují. "Kazí image Českých drah a obtěžují cestující,“ popisuje Joklík.

Dráhy jako štědrá kasa

České dráhy jsou často kritizovány za sporné milionové výdaje. Příkladem může být vydávání časopisů, které pro ně za desítky milionů zajišťuje společnost Grand princ nebo náklady na marketing. Jen od února do června 2008 to dráhy stálo 175 milionů korun.

Podle drah bude kritériem výběru ostrahy zejména to, aby nebyla dražší než samotná oprava škod, které vandalové napáchají. „Zatím nedokážeme říci, kolik nás bude projekt ostrahy stát,“ říká mluvčí.

Ze standardních cen bezpečnostních agentur vyplývá, že 5 strážných na 24hodinovou službu vyjde měsíčně na zhruba 350 tisíc korun.

Dráhy zatím nevědí, jestli projekt rozdrobí nebo ho pojmou jako jeden celek. Chtějí ho ale organizovat samy, bez externích poradců. Na problémy s bezdomovci na nádražích upozornila před časem Česká televize.

Například v Táboře, kde má agentura také hlídat, je policie na povaleče krátká. "Běžnému člověku můžete uložit blokovou pokutu, tomuto člověku nemůžete prakticky nic," okomentoval situaci pro ČT velitel tamní městské policie Petr Svoboda.

Taxi pro ČD

Kromě ostrahy chystají dráhy na příští rok i "své" taxíky, které mají rovněž zlepšit pověst drah. Stejně jako strážníci ochranky budou stát taxíky u velkých nádraží, jako je Praha, Brno či Ostrava. Která firma v tendru zvítězí, dostane od drah vyhrazená stání a propagaci na nádražích a ve vlacích.

Počty potenciálních klientů taxislužby na zmíněných nádražích se odhadují na tisíce denně. Vítězná taxislužba, případně firma pro smluvní přepravu osob, bude muset jezdit za garantovanou cenu.

"Výběrové řízení bude mimo jiné určitě řešit právě exkluzivitu pro vítěze, který bude moci parkovat na pozemcích Českých drah a nabírat cestující. Cena služeb vzejde právě z daného výběrového řízení," potvrdila mluvčí drah Kateřina Šubová. Podle ní zatím není znám termín začátku ani ukončení tendru.

Související